Sparmatseto
Projects Sparmatseto Projects Εκπαιδευτικά Νέα

Πώς επιλέγουμε ένα καλό σεμινάριο;

 

Πώς επιλέγουμε ένα καλό σεμινάριο;

 

Πώς επιλέγουμε ένα καλό σεμινάριο;

Είναι αλήθεια ότι η συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση αποτελούν τον θεμέλιο λίθο κάθε σωστού επαγγελματία. Στις ημέρες μας η γνώση ανανεώνεται με τέτοιους ρυθμούς που είναι ουσιαστικά αδύνατο να  μην ακολουθήσει κανείς μια διαδικασία συνεχούς επιμόρφωσης. Η δια βίου μάθηση είναι εδώ και έχει πολλά να μας προσφέρει.

Ευτυχώς για όλους μας ζούμε σε ένα περιβάλλον που οι ευκαιρίες εκπαίδευσης – επιμόρφωσης είναι τόσες πολλές που θα ήταν αδύνατο να το φανταστούμε μόλις λίγα χρόνια πριν.  Σε ποσότητα λοιπόν οι ευκαιρίες μάθησης είναι κάτι παραπάνω από υπεραρκετές, με την ποιότητα όμως τι γίνεται;

Αυτό ίσως είναι  και το μεγαλύτερο πρόβλημα αλλά συνάμα και ο πλούτος της εποχής μας. Προφανώς και η ποιότητα πολλών από τα προσφερόμενα προγράμματα εκπαίδευσης δεν είναι η αναμενόμενη. Μέσα στο πλήθος της προσφοράς οι ποιοτικές λύσεις είναι λίγες και αυτό μας παροτρύνει να αποκτήσουμε μια πολύ χρήσιμη δεξιότητα: τη δεξιότητα να κρίνουμε και να αποφασίζουμε ποιο από τα προσφερόμενα προγράμματα έχει να μας  δώσει τα περισσότερα.

Παρακάτω ακολουθούν κάποιες συμβουλές για τον τρόπο που θα μπορούσαμε να κρίνουμε ένα σεμινάριο που μας ενδιαφέρει. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.

 

Γιατί μας κέντρισε το ενδιαφέρον;

Το πρώτο που θα πρέπει να κατανοήσουμε είναι ότι το κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα (θέλοντας ή μη) είναι ένα προϊόν που οι συντελεστές του θέλουν να πουλήσουν.  Δεν είναι κακό, κάποιοι άνθρωποι ζουν από αυτό, τι σημαίνει όμως αυτό για εμάς; Ότι αυτό το προϊόν διαφημίζεται και ότι εμείς βλέπουμε μια τέτοια “διαφημιστική” του μορφή.

 

 

Αυτό που έχουμε μπροστά μας είναι μια διαφήμιση η οποία έχει ως στόχο να μας πείσει να αγοράσουμε το προϊόν. Οι διαφημίσεις στοχεύουν να μας πείσουν χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που διαθέτουν. Πολλές φορές λοιπόν παρασυρόμαστε και αγοράζουμε ένα προϊόν κρίνοντας το από το περιτύλιγμα και όχι από τα στοιχεία που διαθέτουμε σχετικά με το ίδιο το προϊόν. Είναι ακριβώς αυτό που πρέπει να αποφύγουμε αν θέλουμε να αγοράζουμε ποιοτικά προϊόντα.

Πρέπει να εστιάσουμε στο σεμινάριο και το περιεχόμενο του καθεαυτό και όχι στο περιτύλιγμά του. Το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή είναι να κατανοήσουμε και να ξεχωρίσουμε το προϊόν από το περιτύλιγμα. Μια αναλυτική ανάγνωση των πληροφοριών που μας δίνει μπορεί να αποκαλύψει πολλά. Ποια στοιχεία είναι ουσιαστικά; Ποια όχι; Ποια από αυτά αποτελούν απλά και μόνο διαφημιστικό τρικ; Απαντώντας σε αυτές τις ερωτήσεις και εστιάζοντας στην ουσία έχουμε κάνει το πρώτο μεγάλο βήμα προς ένα ποιοτικό σεμινάριο.

Γιατί λοιπόν μας κέντρισε το ενδιαφέρον; Διότι θέλουμε τις γνώσεις που προσφέρει; Τότε μπορούμε να συνεχίσουμε. Διότι είναι όμορφο το στήσιμο του, έχει υπέροχες εικόνες, στοχεύει στο συναίσθημα, έχει πολλές ουσιαστικά άχρηστες πληροφορίες; Τότε μάλλον θα πρέπει να διαλέξουμε ένα άλλο σεμινάριο

 

Ποιος είναι ο στόχος μας;

Στο σημείο αυτό βρισκόμαστε στον πυρήνα της διαδικασίας επιλογής. Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε με κάθε λεπτομέρεια τη στοχοθεσία μας. Πριν από κάθε επιλογή σεμιναρίου θα πρέπει να έχουμε απαντήσει ξεκάθαρα στην ερώτηση «Γιατί θέλω να παρακολουθήσω ένα τέτοιο σεμινάριο;».  Η στοχοθεσία μας καθορίζει τα πάντα, ουσιαστικά είναι αυτή που θα μας οδηγήσει με σχετική ασφάλεια στην σωστή επιλογή.

Μπορεί να φαντάζει οξύμωρο αλλά για σκεφτείτε το λιγάκι. Πόσες φορές δεν έχουμε παρακολουθήσει εκπαιδευτικά προγράμματα δίχως να έχουμε ξεκαθαρίσει το τι θέλουμε να πετύχουμε μέσα από τη συμμετοχή μας; Πόσες φορές δεν έχουμε απαντήσει στην ερώτηση «γιατί» με γενικεύσεις του τύπου «θα ήταν καλό για την πορεία μου», «θα πρέπει να μάθω περισσότερα» και τόσα άλλα. Δεν μπορούν όμως αυτές οι απαντήσεις να μας οδηγήσουν σε ένα ποιοτικό και κυρίως, αποδοτικό για εμάς σεμινάριο.

 

Εκπαιδευτική Πλατφόρμα Sparmatseto
Εκπαιδευτική Πλατφόρμα Sparmatseto

 

Ας δώσουμε λίγο χρόνο στον εαυτό μας. Ας σκεφτούμε τι πραγματικά επιδιώκουμε μέσα από τη συμμετοχή μας σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και έπειτα ας ψάξουμε αυτό που πραγματικά θέλουμε. Ξεκαθαρίζοντας τον στόχο ουσιαστικά δείχνουμε στον εαυτό μας το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, του κάνουμε πολύ πιο ξεκάθαρο το αντικείμενο που ζητάμε και τον βοηθάμε να επιλέξει σωστά.

Τι θέλω να πετύχω μέσα από τη συμμετοχή μου;

Τι ακριβώς είναι αυτό που θέλω από ένα σεμινάριο

Μπορεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα που βλέπω να μου παρέχει αυτά που θέλω;

Οι παραπάνω τρεις ερωτήσεις θα μας βοηθήσουν να επιλέξουμε ένα ποιοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, θα μας βοηθήσουν να επενδύσουμε στη γνώση και να μεγιστοποιήσουμε το όφελος από τη συμμετοχή μας.

 

Ποια είναι η διαδικασία μάθησης που μας προτείνει;

Αν έχουμε ξεκαθαρίσει τους στόχους μας και έχουμε κατανοήσει ότι δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από διαφημιστικά τρικ μπορούμε να κάνουμε το επόμενο βήμα. Το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάκτησης της γνώσης που προτείνει το κάθε σεμινάριο αποτελούν άλλους δύο σημαντικούς αξιολογικούς δείκτες.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κάθε εκπαιδευόμενος είναι διαφορετικός, πολύ δε περισσότερο ότι έχει διαμορφώσει με τα χρόνια τις δικές του προτιμήσεις όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία που θεωρεί αποδοτικότερη. Όλοι μας έχουμε τις δικές μας προτιμήσεις σχετικά με την εκπαίδευση μας. Αυτές  θα πρέπει να τις λάβουμε σοβαρά υπόψη στην επιλογή μας. Ένα σεμινάριο που για κάποιο άτομο είναι άριστο μπορεί για κάποιο άλλο να είναι τουλάχιστον μέτριο. Γιατί γίνεται αυτό; Μα γιατί οι τρόποι που ο καθένας μας μαθαίνει είναι διαφορετικοί.

Αν θέλουμε λοιπόν να αποδώσει τα μέγιστα η επένδυση που κάνουμε στη γνώση θα πρέπει να δούμε αν το πρόγραμμα που θέλουμε να παρακολουθήσουμε πληρεί τα δικά μας (εξατομικευμένα)  θέλω. Ένα σεμινάριο που συμβαδίζει σε μεγάλο βαθμό με τον τρόπο που εμείς θεωρούμε αποδεκτό θα είναι πράγματι αποδοτικό. Ένα σεμινάριο που η μέθοδος που θα ακολουθήσει είναι ριζικά διαφορετική από τη δικιά μας, πολύ σπάνια θα μας ικανοποιήσει.

Γενικότερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι η εκπαιδευτική φιλοσοφία (ας ονομάσουμε με αυτή τη λέξη το πλέγμα επιλογών σχετικά με τη μάθηση που κάθε πρόγραμμα κάνει) αποτελεί μια πολύ σημαντική παράμετρο στην επιλογή ποιοτικού σεμιναρίου. Πώς να το κάνουμε η σχέση μας με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι τόσο στενή και τόσο προσωπική που θα πρέπει να ταιριάζουμε με αυτόν τον ιδιότυπο σύντροφο.

 

Επιλογικά

Εν τέλει αρκούν όλα αυτά; Προφανώς και όχι. Αποτελούν όμως μια πολύ καλή αρχή, ένα πρώτο άγγιγμα σε αυτό που ονομάσαμε σωστή επιλογή εκπαιδευτικού προγράμματος. Έπονται και άλλα αξιολογικά κριτήρια  (δείτε και το δεύτερο μέρος του άρθρου) που θα ολοκληρώσουν την εικόνα, ένα όμως είναι το κύριο: να καλλιεργήσουμε τη δεξιότητα να αναγνωρίζουμε την ποιοτική μάθηση και να επιδιώκουμε να την προσεγγίσουμε.

 

Συνεχίζεται…

Σχετικά άρθρα

Ο Καραγκιόζης στην Ιστορία της Νεοελληνικής λογοτεχνίας του Κ. Θ. Δημαρά

Θανάσης Μουσόπουλος

Θέλετε να δείτε αν μοιάζετε στην Mona Lisa του Leonardo Da Vinci? (τεστ)

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Σύγχρονη οικογένεια: Τι σημαίνει να είσαι γονιός σήμερα | Από τη Στέγη Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση

Βασίλειος Μακέδος

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X