Sparmatseto
Μουσική

Γυναίκες Συνθέτριες | από το Μπαρόκ στον Κλασικισμό

 

Γυναίκες Συνθέτριες | από το Μπαρόκ στον Κλασικισμό

 

Γυναίκες Συνθέτριες:  από το Μπαρόκ στον Κλασικισμό

 

 

Στοχασμοί για τη γυναικεία δημιουργικότητα στο Μπαρόκ

Οι γυναίκες συνθέτριες στην εποχή του μπαρόκ αισθάνονται μια αλληλεγγύη και ενότητα της σκέψης και του συναισθήματος μέσα στην αγωνία τους.

Προσδιορίζεται πλέον η έμφυλη ταυτότητα της γυναίκας με σοβαρές αντιθέσεις φωτός-σκιάς, σκέψης-συναισθήματος. Δεν έχει πλέον μεγαλύτερη αξία η σκέψη και η γνώση, όπως στην Αναγέννηση, αλλά η στοχαστικότητα.

Η υποκρισία η αντρική γίνεται αφόρητη και βγαίνει σαν κραυγή, χωρίς παγωμένα αισθήματα, χωρίς διαστρεβλώσεις της λογικής, χωρίς προσποιητή ευαισθησία. Τα πράγματα δεν εκλογικεύονται, τα συναισθήματα δεν τεμαχίζονται αφυδατωμένα αλλά υπάρχουν και εκτίθενται. Τα αποστήματα διεκτραγωδούνται με επίγνωση, δύναμη, μεγαλοψυχία.

Αρχίζει η γυναίκα να διακρίνει μεταξύ ουσίας και ενεργειών. Η επαφή της με την υπερβατική αρχή γίνεται σχέση προσωπική και συγκεκριμένη. Διακρίνει την αμέθεκτη ουσία και τις μεθεκτικές ενέργειές της. Δεν βλέπει το θείο ως ουσία απρόσιτη. Δεν βλέπει τον εαυτό της κλειστό. Μιλά με το θείο ή προσπαθεί να μιλήσει με αίσθημα και λόγο μη νοοκρατικό, εκεί που η ύπαρξη της δεν αντικειμενοποιείται αλλά βρίσκει τον εαυτό της και τον προσφέρει με αυτοσυνειδησία.

 

 

Εισαγωγή στον Κλασικισμό

Μια πολιτιστική αλλαγή συντελέστηκε από τα μέσα του 18ου αιώνα, κυρίως στην Γαλλία, έχοντας ως σημαντική επιρροή τις ιδέες του Διαφωτισμού, με αποτέλεσμα την δημιουργία εξαιρετικών μουσικών επιτευγμάτων. Το κίνημα του Διαφωτισμού ξεχωρίζει από τον αποδέκτη του: το ευρύ κοινό!!!!!! Τα πρώτα φυτώρια των καινούριων ιδεών υπήρξαν τα καφέ, και κυρίως τα καφέ του Παρισιού. Λειτουργούσαν επίσης οι “Ακαδημίες”, οι οποίες  αποτελούνταν από πολύ μορφωμένους ανθρώπους που ένωναν τις δυνάμεις τους και ασχολούνταν με τα γράμματα και τις επιστήμες, προσπαθώντας για τη διάδοση της γνώσης. Παράλληλα με τις Ακαδημίες λειτουργούσαν οι βιβλιοθήκες και τα αναγνωστήρια, τα οποία αποτελούνταν από αίθουσες μελέτης και αίθουσες συζητήσεων και είχαν στην κατοχή τους επιστημονικές εργασίες και μεγάλα λεξικά.

Η κλασική μουσική χαρακτηρίζεται γενικά από μια ομοφωνική μουσική γραφή κατά την οποία κυριαρχεί μια βασική μελωδία, ενώ τα υπόλοιπα συνοδευτικά μέρη υποστηρίζουν την μελωδία αυτή. Το ύφος αυτό ήταν σε πλήρη αντίθεση με την πολυφωνική και αντιστικτική δομή της προκλασικής ή μπαρόκ μουσικής. Ένα χαρακτηριστικό της κλασικής μουσικής είναι η εναλλαγή συναισθημάτων και διάθεσης, μέσα στο ίδιο μουσικό κομμάτι κάτι που δεν παρατηρείται στην μπαρόκ μουσική, όπου ένα μουσικό κομμάτι εκφράζει από την αρχή ως το τέλος του μια συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση. Η εποχή του Κλασικισμού αποτέλεσε την περίοδο κατά την οποία ξεχώρισαν οι μορφές πολύ σημαντικών συνθετών, όπως του Γιόζεφ Χάυντν, του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ και του Μπετόβεν.

Καθώς προχωρούμε στο δέκατο όγδοο αιώνα, η κοινωνική τάξη των γυναικών που συνέθεταν μουσική και επέλεγαν να συνθέσουν αλλάζει. Τον 18 αιώνα  οι κόρες των μουσικών και συνθετών άρχισαν σταδιακά να συνθέτουν τα πιο φιλόδοξα είδη: θρησκευτική και κοσμική καντάτα και cantatille, όπερα , μπαλέτο , κωμική όπερα  και ακόμη και Ορατόριο .

Γνωρίζουμε ότι πολλές γυναίκες είχαν μουσικές επιτυχίες κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου. Η μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών στη μουσική, που παραδοσιακά συνδεόταν αποκλειστικά με τους άνδρες, οφείλεται στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα σε όλη την Ευρώπη στις αρχές έως τα μέσα του δέκατου όγδοου αιώνα, σε μεγάλο βαθμό.

Σημαντικές και εκτεταμένες εξελίξεις στη μουσική πιστώνονται στην εφεύρεση του πιάνου, η οποία εφεύρεση έπαιξε επίσης αποφασιστικό ρόλο στη δημιουργία ενός μουσικού κλίματος ευνοϊκού για μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών ως συνθετών.

 

Συνεχίζεται…

Σχετικά άρθρα

Γυναίκες Συνθέτριες | Συνθέτριες της Αναγέννησης

Έφη Ζάννη

Ελένη & Σουζάνα Βουγιουκλή – “Οι πριγκίπισσες του Βασιλείου των Νεράιδων”

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Η Μνήμη του Νήματος | Εκδήλωση για τα θύματα του ολοκαυτώματος της Βέροιας

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X