Sparmatseto
Αφιερώματα Κινηματογράφος Πρόσωπα Τέχνες

Ακίρα Κουροσάβα | Γνωρίζοντας τον Ιαπωνικό κινηματογράφο σε ολόκληρο τον κόσμο

 

Ακίρα Κουροσάβα  | Γνωρίζοντας τον Ιαπωνικό κινηματογράφο σε ολόκληρο τον κόσμο

 

Ακίρα Κουροσάβα

Πρόκειται για ένα όνομα που στο μυαλό των περισσοτέρων μας είναι συνώνυμο του Ιαπωνικού κινηματογράφου. Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά; Μιας και ο Ακίρα Κουροσάβα ήταν ο σκηνοθέτης που σύστησε σε ολόκληρο τον κόσμο τον Ιαπωνικό κινηματογράφο. Ο άνθρωπος που ξεπέρασε με το έργο του χωροχρονικούς περιορισμούς αλλά και το εμπόδιο μια γλώσσας που στα αφτιά των Δυτικών έμοιαζε ενοχλητική.

 

Ο Ακίρα Κουροσάβα, γεννημένος στις 23 Μαρτίου 1910 πέθανε στις  6 Σεπτεμβρίου 1998, ήταν Ιάπωνας σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Θεωρείται ένας από τους καλύτερους και σημαντικότερους σκηνοθέτες όλων των εποχών. Κατά τη διάρκεια της πορείας του στον κινηματογράφο έχει δημιουργήσει πάνω από 30 ταινίες οι οποίες αποτέλεσαν σημείο αναφοράς για πολλούς άλλους σκηνοθέτες και παραγώγους.  Είναι αναμφίβολα ο γνωστότερος Ιάπωνας σκηνοθέτης στην Δύση.

Τα βραβεία που έχει αποσπάσει και οι διακρίσεις του, αν και πολλές, δεν αντικατοπτρίζουν πλήρως το ταλέντο και τη δημιουργικότητα του. Δεν αντικατοπτρίζουν πλήρως την πορεία του σε ένα δύσκολο μονοπάτι (αυτό του Ιαπωνικού κινηματογράφου) μια περίοδο στο μεγαλύτερο μέρος της οποία οι προκλήσεις και οι δυσκολίες ήταν πάμπολλες.  Έλαβε τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία Rashômon, δύο Χρυσούς Φοίνικες για τις ταινίες Kagemusha και Ran και ένα τιμητικό Όσκαρ το 1990.

Μερικές από τις πιο γνωστές του ταινίες είναι Οι Επτά Σαμουράι (1954), Ρασομόν (1950), Ραν (1985), Ikiru (1952), Yojimbo (1961), High and Low (1963), Ο Θρόνος του Αίματος (1957), Tο Μυστικό Φρούριο (1958) και Kagemusha (1980).

 

kurosawa-sparmatseto (1)

 

 

Rashōmon: η ταινία που τον έκανε γνωστό στη δύση

Η καθιέρωση στη Δυτική κινηματογραφική συνείδηση ήρθε το 1950.Τη χρονιά αυτή κυκλοφόρησε η ταινία που έκανε τον Ακίρα  Κουροσάβα γνωστό έξω από την Ιαπωνία, η ταινία Rashōmon.

Η Rashōmon παρουσιάζει τέσσερις διαφορετικές και αντικρουόμενες εκδοχές του πως έγινε μια δολοφονία από την οπτική γωνία τεσσάρων διαφορετικών μαρτύρων (η εκδοχή του ληστή, η εκδοχή της γυναίκας, η εκδοχή του σαμουράι και η εκδοχή του ξυλοκόπου). Η ταινία έκανε τεράστια εντύπωση, η κριτική και η εμπορική της επιτυχία ήταν μη αναμενόμενες και ακόμα και σήμερα θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Ο Κουροσάβα με την ταινία αυτή ήταν ο νικητής του Χρυσού Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας του 1951 και προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Η επιτυχία της ταινίας οδήγησε τη δυτική κινηματογραφική βιομηχανία να εστιάσει για πρώτη φορά στα προϊόντα της ιαπωνικής κινηματογραφικής παράγωγης, κάτι το οποίο οδήγησε σε διεθνή αναγνώριση πολλούς άλλους Ιάπωνες σκηνοθέτες της εποχής.

 

 

Η παρακαταθήκη

Πέρα από όλες τις άλλες κατακτήσεις του Ακίρα Κουρσάβα η σημαντικότερη ίσως είναι το γεγονός ότι έδειξε στο διεθνές κινηματογραφόφιλο κοινό ότι στο χώρο του κινηματογράφου δεν χωρά η παραμικρή προκατάληψη. Πράγματι, με τις προκαταλήψεις πάλεψε ο Κουροσάβα, τόσο της χώρας του όσο και της Δύσης, και κατάφερε να τις νικήσει. Εστιάζοντας στη δημιουργία ξεπέρασε κάθε εμπόδιο υποδεικνύοντας ότι ο κινηματογράφος εξακολουθεί να παραμένει το ισχυρότερο καλλιτεχνικό μέσο…

 

Σχετικά άρθρα

Χώροι #2 το project το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζεται

Ζήσε ελεύθερο, παιδί της καταχνιάς. Henry David Thoreau, 1817-1862

Μάρθα Αποστολίδου

Καλλιόπη Παπακώστα: είμαι κοντά στην ανακάλυψη του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X