Sparmatseto
Βιβλίο Πρόσωπα Συνεντεύξεις

Δημιουργική γραφή | Γράψτε σωστά όποτε, οπουδήποτε και οτιδήποτε θέλετε

Η δημιουργικότητα βρίσκεται εκεί όπου ανήκει και η φαντασία – το ίδιο ισχύει και με την έννοια της δημιουργικής γραφής. Είναι ένα στυλ γραφής που δεν εμπίπτει στο πεδίο της ακαδημαϊκής, επαγγελματικής ή δημοσιογραφικής γραφής. Έχει το δικό του κομμάτι πραγματικότητας και περισσότερο τη δημιουργικότητα όπου γεμάτη φαντασία οριοθετεί το πλαίσιο της έκφρασης του συγγραφέα.

Η δημιουργική γραφή αναδεικνύει στην πραγματικότητα τις εμπειρίες και τις σκέψεις ενός ατόμου όπου το γράψιμό του το μοιράζεται με τους ανθρώπους γύρω του για να τους ψυχαγωγήσει αλλά και να τους ενημερώσει για το τι βρίσκεται βαθιά στη σκέψη  του.

 

Η Δημιουργική Γραφή τονίζει την αυτοπεποίθηση

Αν θέλετε να γράψετε δημιουργικά, τότε θα πρέπει πρώτα να μάθετε και να εκφράζετε γραπτά. Η δημιουργική γραφή λειτουργεί ως η καλύτερη πρακτική για την ανάπτυξη τόσο της φωνής όσο και της αντίληψης του συγγραφέα. Με τη βοήθεια της δημιουργικής διαδικασίας της γραφής, ο συγγραφέας μπορεί να γράψει για οποιοδήποτε θέμα και να επικοινωνήσει ορθά με το περιβάλλον του.

 

Η Δημιουργική Γραφή ενισχύει την φαντασία.

Εάν είστε συγγραφέας σίγουρα γνωρίζετε πόσο σημαντική είναι η φαντασία στο συγγραφικό σας περιβάλλον. Η φαντασία αναδεικνύει την πτυχή της δημιουργικότητας μέσα σας, η οποία μπορεί να καταγραφεί όμορφα στις εργασίες σας. Όταν ασχολείστε με το δημιουργικό περιεχόμενο, τότε αρχίζετε να σκέφτεστε έξω από το πεδίο, το οποίο φέρνει τη φαντασία σας στο επόμενο επίπεδο. Σας βοηθά επίσης να βελτιώσετε τις γνώσεις σας, με την παράλληλη βελτίωση των δεξιοτήτων γραφής σας.

Απλά συνειδητοποιήστε πως ανεξάρτητα από το επάγγελμα που επιλέγετε για τον βιοπορισμό σας θα μπορείτε πάντα να γίνετε δημιουργικός συγγραφέας εάν έχετε την τέχνη και φυσικά την καθοδήγηση να εκφραστείτε μέσα απ’ αυτή.

Η συγγραφέας Λεύκη Σαραντινού, με εξειδίκευση στην δημιουργική γραφή παιδιών και ενηλίκων, μας δίνει την δική της άποψη έτσι ώστε μέσω αυτής να πετύχουμε το δυνατό καλύτερο επιθυμητό αποτέλεσμα για εμάς που γράφουμε αλλά και γι’ αυτούς που μας διαβάζουνε.

Η ιστορικός/συγγραφέας Λεύκη Σαραντινού
  1. Πως μπορεί κάποιος να καταλάβει πως έχει κενά στην μεταδοτικότητα της έκφρασης του και πώς μπορεί η δημιουργική γραφή να συμβάλλει στη διόρθωσή τους;

Συνήθως, στους περισσότερους ανθρώπους υπάρχει έλλειψη σαφήνειας στον γραπτό λόγο-συχνά βέβαια και στον προφορικό-, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ο αναγνώστης να κατανοήσει τι ακριβώς θέλει να πει ο ομιλητής-γράφων. Υπάρχει, δηλαδή, η δυσκολία της αποτύπωσης της σκέψης μας γραπτώς, τόσο από τα παιδιά, όσο και από τους μεγάλους. Η έλλειψη στη σαφήνεια και την ορθότητα ενός κειμένου δεν προκύπτει πάντα από λανθασμένη χρήση των γραμματικών ή των συντακτικών κανόνων της ελληνικής γλώσσας. Πολλές φορές προέρχεται και από δυσκολία έκφρασης. Ο γράφων δυσκολεύεται αρκετά συχνά να βάλει τις σκέψεις του σε τάξη και σωστή σειρά και να δομήσει τον λόγο του με τρόπο που αυτός να γίνεται κατανοητός από τους άλλους. Επιπλέον ένα «κακογραμμένο» κείμενο δεν μπορεί να πείσει, οπότε η έλλειψη πειθούς στον λόγο είναι ένα δείγμα ότι υπάρχουν, ενδεχομένως, κενά στην έκφρασή μας.

Στη σημερινή ψηφιακή εποχή κατά την οποία το βιβλίο φαινομενικά υποχωρεί, η δημιουργική γραφή είναι πιο επίκαιρη και χρήσιμη από ποτέ. Κι αυτό διότι ακόμη και ένα γραπτό ηλεκτρονικό μήνυμα που θα στείλουμε, όχι μόνο στα πλαίσια της εργασίας μας, αλλά και για μία απλή  διαδικτυακή παραγγελία, απαιτείται να είναι γραμμένο σωστά, προκειμένου αυτό να είναι σαφές και εύκολα κατανοητό από τον αναγνώστη.

Η δημιουργική γραφή μπορεί να βοηθήσει στην εκμάθηση έκφρασης μέσω πολλών διαφορετικών στυλ, όπως επίσημο ή ανεπίσημο ύφος, δημοσιογραφικό άρθρο, έμμετρος λόγος κτλ. Αποτελεί μία δεξιότητα απαραίτητη για τον σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος θα τη χρησιμοποιήσει από την υλοποίησης μιας γραπτής παραγγελίας και τη διαφήμιση της ίδιας της εργασίας του, μέχρι την αρωγή που θα προσφέρει στο παιδί του στο σχολικό πλαίσιο.

Η ικανότητα ορθής έκφρασης, επομένως, δεν είναι κάτι το οποίο αφορά μονάχα τους συγγραφείς, τους φιλολόγους και τους δημοσιογράφους μα όλους μας.

 

  1. Ποια είναι η ανάγκη και τι «ξυπνά» μέσα μας την επιθυμία να εκφραζόμαστε σωστά μέσα από τα γραπτά μας;

Η έκφραση μέσω του γραπτού λόγου αποτελεί μία βασική δεξιότητα για όλους τους ανθρώπους ακόμη και στη σημερινή εποχή, την ψηφιακή. Όσο πιο συχνά εξασκούμαστε σε αυτή, τόσοι πιο πολύ βελτιωνόμαστε. Ακόμη και σε ένα απλό γραπτό μήνυμα που συντάσσουμε απαιτείται μία σωστή έκφραση. Γενικότερα, η ικανότητα σαφούς και ικανοποιητικής εκφράσεως μέσω του γραπτού λόγου μπορεί να βοηθήσει όλους τους ανθρώπους σε οποιαδήποτε επαγγελματική ασχολία κι αν αυτοί επιδίδονται.

Κάποιοι άνθρωποι θεωρούν τόσο ζωτική την ανάγκη να εκφράζονται σωστά μέσα από τα γραπτά τους όσο και τον αέρα που αναπνέουν, γι’ αυτό και είναι κάτι που κάνουν σε καθημερινή βάση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πρόκειται για μια διαχρονική ανάγκη του ανθρώπου, τουλάχιστον από τότε που αυτός κατέκτησε την ικανότητα της γραφής. Γι’ αυτό και βλέπουμε παραγωγή λογοτεχνικών κειμένων ήδη από την προϊστορία, με πρώτη  λογοτεχνική απόπειρα το Έπος του Γκιλγκαμές στη Μεσοποταμία γύρω στο 2100 π.Χ. Ίσως η ανάγκη για λογοτεχνική έκφραση να ξεπηδά από την ανάγκη διαχείρισης της τόσο πλούσιας φαντασίας που διαθέτει το ανθρώπινο είδος.

Οπωσδήποτε, η ανάγκη έκφρασης για τον καθένα από εμάς είναι, φυσικά, και προφορική, αλλά και γραπτή. Κι επειδή τα γραπτά είναι αυτά που μένουν τελικά- τα λόγια πετούν και ξεχνιούνται- γι’ αυτό και οι περισσότεροι άνθρωποι δίνουν μεγαλύτερη σημασία στον γραπτό λόγο, ο οποίος είναι και αυτός που «μένει» τελικά.

 

  1. Από ποια ηλικία πρέπει να παίρνουμε τις βάσεις για μια σωστή και δημιουργική γραφή. Το σχολείο μας βοηθά σε αυτό ή στον «βωμό» της ταχύρυθμης μάθησης θυσιάζεται η ορθότητα της έκφρασης;

Οι σωστές βάσεις για μια ορθή ικανότητα έκφρασης ξεκινούν να τίθενται με την ικανότητα κατάκτησης του προφορικού και του γραπτού λόγου. Από την ηλικία των έξι ετών δηλαδή, τότε που μαθαίνουμε να γράφουμε, μπαίνουν και τα σωστά θεμέλια για την ορθή ανάπτυξη και χρήση του λόγου. Σε αυτό βοηθάει πάρα πολύ η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, πρώτα από τους γονείς στο παιδί, και στη συνέχεια αυτό από μόνο του, όταν κατακτήσει την ικανότητα να το κάνει χωρίς βοήθεια. Μέγιστη αρωγή προσφέρει, φυσικά, και ένας καλός εκπαιδευτικός, ο οποίος θα δώσει ερεθίσματα για χρήση του γραπτού λόγου στο παιδί που να συμβαδίζουν με την ηλικία του.

Στο σχολείο δύναται να καλλιεργηθεί η ορθή χρήση του γραπτού λόγου κυρίως από εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι πρόθυμοι να αποκλίνουν λίγο από το αυστηρό σχολικό πρόγραμμα και να επενδύσουν περισσότερο στη φαντασία των παιδιών. Δυστυχώς, στη σημερινή εποχή, το σχολικό μάθημα της «έκφρασης-έκθεσης» έχει πολύ αυστηρά καθορισμένα πλαίσια, τα οποία δεν προαγάγουν τη φαντασία των παιδιών και την ελεύθερη έκφραση.

Τελευταία βέβαια, γίνονται προσπάθειες προώθησης του μαθήματος της «δημιουργικής γραφής» στα σχολεία προς αρωγή του μαθήματος της Έκθεσης με καταπληκτικά, ομολογουμένως, αποτελέσματα. Σε αυτό έχει συμβάλλει και η συγγραφή νέων σχολικών εγχειριδίων με τέτοια θεματική, που να άπτεται, δηλαδή, περισσότερο, της δημιουργικής γραφής, της ελευθερίας της έκφρασης και της φαντασίας.

Η δημιουργική γραφή απαιτεί πάνω απ’ όλα, φιλαναγνωσία και χρόνο για εξάσκηση οπότε, δεδομένης της έλλειψης χρόνου στο σφικτό σχολικό πρόγραμμα, αυτή θυσιάζεται, δυστυχώς, πολλές φορές, στον βωμό της ταχύρρυθμης εκμάθησης. Η δημιουργική γραφή είναι θα λέγαμε η «αδελφή ψυχή» του σχολικού μαθήματος της Έκφρασης –Έκθεσης η οποία κατέχει πρωταρχική σημασία σε κάθε κατεύθυνση της σχολικής εκπαίδευσης, ακόμη και στην κατεύθυνση των θετικών μαθημάτων.

 

  1. Ταχύρυθμα ή μαθήματα σε βάθος χρόνου; Ένα σεμινάριο ή ένας ολοκληρωμένος κύκλος δημιουργικής γραφής ενδείκνυται περισσότερο;  

Εξαρτάται από τις απαιτήσεις που έχει ο καθένας. Για μία σωστή έκφραση και βελτίωση του γραπτού λόγου αρκεί, φυσικά, ένα σύντομο σεμινάριο Βέβαια, όσο πιο ολοκληρωμένο είναι το σεμινάριο και όσο μεγαλύτερης θεματικής άπτεται αυτό, τόσο καλύτερα θα είναι και τα αποτελέσματα.

Για να διδάξει, όμως, κάποιος δημιουργική γραφή ή να αποτολμήσει κάποια συγγραφικά βήματα, θα πρέπει, ίσως, να ασχοληθεί περισσότερο σε βάθος χρόνου, οπότε εδώ ένας ολοκληρωμένος κύκλος δημιουργικής γραφής θα ήταν απαραίτητος.

Σε κάθε περίπτωση, η ενασχόληση με το αντικείμενο θα ωφελήσει τον συμμετέχοντα, αφού η εξάσκηση σε διάφορα είδη γραπτού λόγου είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να δοκιμάσει κάποιος προκειμένου να βελτιωθεί στον τομέα αυτό. Με όσο περισσότερα είδη του γραπτού λόγου ασχοληθεί,  δηλαδή έμμετρο, αφηγηματικό, δημοσιογραφικό, τόσο ευρύτερο θα γίνει το πεδίο της σωστής έκφρασής του.

 

  1. Συγγραφείς με μεγάλο έργο έχουν την ανάγκη της δημιουργικής γραφής και αν ναι πόσο δύσκολο είναι να παραδεχτούν ανοιχτά την αναποτελεσματικότητα τους;

Στον καιρό της προχειρότητας και της εύκολης και βραχύβιας κατανάλωσης δυστυχώς συμβαίνει και αυτό.  Οπωσδήποτε η δημιουργική γραφή τους βοηθάει όλους, τόσο άτομα που δεν έχουν καμία εμπειρία στον συγκεκριμένο τομέα, όσο και έμπειρους στο είδος, δηλαδή ακόμη και τους συγγραφείς.

Η δημιουργική γραφή μπορεί να βοηθήσει στους πειραματισμούς σε διάφορους τομείς έκφρασης στους οποίους ο γράφων μπορεί να μην επιδιδόταν ποτέ σε διαφορετική περίπτωση. Είναι, όμως, αυτή ακριβώς η ποικιλία και η ελευθερία που «απελευθερώνει» την πένα του γράφοντος, γι’ αυτό και η δημιουργική γραφή είναι πάντα μία ενασχόληση που βοηθάει. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί ακόμη και ένας πετυχημένος συγγραφέας να ανακαλύψει ότι είναι ικανός σε πεδία έκφρασης στα οποία ποτέ δεν είχε φανταστεί ότι θα τα κατάφερνε.

Όσον αφορά δε τους συγγραφείς οι οποίοι διδάσκουν δημιουργική γραφή, δεν βοηθά μόνο το να διδάσκονται δημιουργική γραφή, αλλά συμβαίνει, επίσης, το «παράδοξο» να ωφελείται και ο διδάσκων από την όλη διαδικασία, και αυτό διότι έρχεται σε επαφή με πολλές μορφές έκφρασης και πολλά στυλ γραφής που τον βοηθούν να «αποκρυσταλλώσει» το δικό του ξεχωριστό ύφος.

Σχετικά άρθρα

Φονικό στη Μεγάλη Εκκλησία | Βιβλιοπρόταση

Δήμητρα Πυργελή

Ο Φόβος και η Ελευθερία του Keith Lowe

Ανθολογία λατινικής ερωτικής ποίησης | Βιβλιοπρόταση

Βασίλειος Μακέδος

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X