Sparmatseto
Εικαστικά

Ζωγραφίζοντας εικόνες στον καιρό της Αναγέννησης: οι κρητικοί ζωγράφοι ανάμεσα στο Βυζάντιο και τη Βενετία

 

Ζωγραφίζοντας εικόνες στον καιρό της Αναγέννησης: οι κρητικοί ζωγράφοι ανάμεσα στο Βυζάντιο και τη Βενετία

Παρακολουθήστε την ομιλία διαδικτυακά 

 

BLOD

Bodossaki  Lectures On Demand

 

 

Ζωγραφίζοντας εικόνες στον καιρό της Αναγέννησης

Οι εικόνες των κρητικών εργαστηρίων του 15ου και 16ου αιώνα έχαιραν διεθνούς φήμης τον καιρό της δημιουργίας τους και αποτέλεσαν ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα περιζήτητα συλλεκτικά αντικείμενα για μουσεία και συλλέκτες που άρχισαν τότε να εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για τη βυζαντινή ζωγραφική. Ήδη από τον 14ο αιώνα, η βενετοκρατούμενη Κρήτη αποτέλεσε αγαπημένο προορισμό μετεγκατάστασης Κωνσταντινουπολιτών ζωγράφων, που μεταλαμπάδευσαν στο νησί τις αξίες της παλαιολόγειας ζωγραφικής σε ένα περιβάλλον που διατηρούσε συγχρόνως στενές επαφές με την ιταλική –βενετσιάνικη πρωτίστως– καλλιτεχνική παραγωγή. Δημιουργώντας εικόνες για τη μεικτή κοινωνία του νησιού, τα κρητικά εργαστήρια είχαν συγχρόνως πρόσβαση στη διεθνή αγορά, χάρη στην εμπορική δραστηριότητα των Βενετών. Στην ομιλία εξετάζονται οι σύνθετοι κοινωνικοί και ιστορικοί παράγοντες, αλλά και οι καλλιτεχνικές παράμετροι που διαμόρφωσαν το αναγνωρίσιμο εικαστικό ιδίωμα των κρητικών εικόνων και τη μοναδική ικανότητα των κρητικών καλλιτεχνών να κινούνται με άνεση ανάμεσα στην βυζαντινή παρακαταθήκη και τις σύγχρονες ιταλικές ζωγραφικές αναζητήσεις.

 

Ομιλήτρια

Η Αναστασία Δρανδάκη είναι επίκουρη καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας και Τέχνης, στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ. Από το 1991 έως το 2017 ήταν επιμελήτρια της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη, με το οποίο συνεργάζεται σήμερα ως επιστημονική σύμβουλος. Το 2013-2014 ήταν Μέλος του Institute for Advanced Study στο Princeton. Έχει οργανώσει πολυάριθμες εκθέσεις στην Ελλάδα και εξωτερικό και έχει επιμεληθεί επιστημονικές εκδόσεις πάνω σε ποικίλες όψεις του βυζαντινού πολιτισμού. Στις εκθέσεις που οργάνωσε περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στις ΗΠΑ: «The Origins of El Greco», Onassis Cultural Center στη Νέα Υόρκη (2009-2010) και «Heaven and Earth: Art of Byzantium from Greek Collections» που παρουσιάστηκε στην National Gallery of Art, Washington DC, the J.P. Getty Villa στο LA και στο Art Institute of Chicago (2013-2015). Στην Αθήνα: «Προσκύνημα στο Σινά. Θησαυροί από τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης», Μουσείο Μπενάκη (2004), «Ένας συλλέκτης στην Αθήνα του 20ού αιώνα: η δωρεά Βαλαδώρου στο Μουσείο Μπενάκη» (2015), «Θρησκευτική Τέχνη από τη Ρωσία στην Ελλάδα», Μουσείο Μπενάκη (2017). Έχει δημοσιεύσει άρθρα και μονογραφίες για τις εικόνες, την υστερορωμαϊκή και βυζαντινή μεταλλοτεχνία, τις συλλογές και την ιστορία της Μονής Σινά, την ιστορία των βυζαντινών συλλογών στην Ελλάδα. Από το 2019 είναι υπεύθυνη της ερευνητικής ομάδας του Μουσείου Μπενάκη στο πλαίσιο του πενταετούς ευρωπαϊκού προγράμματος RICONTRANS (ERC Consolidator Grant), με στόχο την καταγραφή και μελέτη της διείσδυσης Ρωσικών θρησκευτικών έργων στη Βαλκανική (16ος- αρχ. 20ού αι.).

 

Παρακολουθήστε τη διάλεξη κάνοντας ΚΛΙΚ ΕΔΩ

 

 

Σχετικά άρθρα

Ζωγραφική | Πώς να ξεχωρίζετε ένα πλαστό έργο τέχνης από ένα αυθεντικό.

Gods, Myths and Mortals: Greek Treasures Across the Millennia from the Benaki Museum

Βασίλειος Μακέδος

Οι αυτοπροσωπογραφίες του Rembrandt.

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X