Sparmatseto
Αφιερώματα Πρόσωπα

Κώστας Καραμανώλης, ποιητής ιχνογράφος πραγματικότητας vs ονείρου

 

Κώστας Καραμανώλης, ποιητής ιχνογράφος πραγματικότητας vs ονείρου

 

Κώστας Καραμανώλης

Στην πρόσφατη ποιητική βραδιά στην Κομοτηνή γνώρισα από κοντά και άκουσα να απαγγέλλει αδημοσίευτα ποιήματά του τον Κώστα Καραμανώλη. Είχε την καλοσύνη να μου χαρίσει δύο πρόσφατα ποιητικά του βιβλία, του 2019, «Θάλασσα κατάματα» και «Ούτε εδώ». Μου άρεσε η ποιητική και θεματολογία του, αναζήτησα στοιχεία για τα δύο παλιότερα έργα του. Έκρινα ότι έχει ποίηση άξια του ονόματός της.

Θα δώσουμε λίγα βιογραφικά στοιχεία και στη συνέχεια θα καταπιαστούμε με το έργο του.

Ο Κώστας Καραμανώλης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1960. Είναι αγρονόμος και τοπογράφος μηχανικός του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και από το 1985 ζει και εργάζεται ως δημόσιος υπάλληλος στην Κομοτηνή.

 

 

Ποιητικές Συλλογές

Οι δύο προηγούμενες ποιητικές του συλλογές:

«Όνειρα επί χάρτου» το 2001 από τις Εκδόσεις Παρατηρητής (Θεσσαλονίκη) και

«Βιτρώ» το 2017 από την ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ (Αθήνα). Η συλλογή περιλαμβάνει σαράντα τρία ποιήματα, ήτοι «σαράντα τρεις ιστορίες ζωής, ιστορίες της καθημερινότητας…». Ιστορίες που είτε «έχουν μείνει ανεξίτηλες στον χρόνο» είτε «παραμένουν επίκαιρες όσα χρόνια κι αν περάσουν...», όπως αναγράφεται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.

Σε σχετικό κείμενο της Τζένης Κατσαρή Βαφειάδη (2018) βρήκαμε ενδιαφέροντα στοιχεία που τα μεταφέρουμε. «Τυπικά συμπολίτης τοπογράφος μηχανικός, εγκατεστημένος με την οικογένειά του στην Κομοτηνή και λάτρης της Ροδόπης». Πραγματικά, πολλοί στίχοι δείχνουν την αγάπη του ποιητή για τον θρακικό τόπο. Δύο ωραία δείγματα.

 

ΤΑ ΣΠΑΡΤΑ

Τον Μάιο, των σπάρτων εκατέρωθεν της ασφάλτου

Η κίτρινη ευωδιαστή ωραιότητα

Με προτρέπει να ανακόψω την ταχύτητα του ποδηλάτου,

Κι ας καθυστερήσω λιγάκι να φτάσω

στο καταληκτικό τίποτα.

 (Περίχωρα Κομοτηνής, 24.05.2017)

 

 

ΡΟΔΟΠΗ

Σκάλωσε στη Βιστωνίδα μια ροδόχρωμη αυγή,

πριν η πρώτη ηλιαχτίδα να ξαφνιάσει τη σιγή.

Ένας κύκνος κατά μήκος μιας προβλήτας προχωρά

όταν φτάνουν τα φλαμίνγκος να καθίσουν στα νερά.

Στέλνουν εύοσμο αγέρι της Ροδόπης οι κορφές.

Χαίρεται το καλοκαίρι να σκαρφίζεται ομορφιές.

Πέραν βέβαια του ματαίου, παραδέχεται κανείς

πως η δόξα του ωραίου, δόξα είναι της ζωής.

(Φανάρι, 02.08.2017)

 

 

Και ερχόμαστε στις δύο συλλογές του 2019

«Θάλασσα κατάματα», 2019, εκδ. Κάκτος, σελ. 80.

Η συλλογή περιέχει 56 ποιήματα, που κινούνται σε χώρους εσωτερικής και εξωτερικής αναδίφησης και αναζήτησης. Ο ποιητής έχει διαβάσει ποίηση παραδοσιακή και μοντέρνα, κινείται με άνεση και στους δύο χώρους. Ο ρυθμός και η αρμονία τον έλκει, πάντως.

«Ένα ποίημα είναι κρίμα / να βασίζεται αυστηρά / σε επιτηδευμένη ρίμα / και σε μέτρα ηχηρά».

Η παιδική ηλικία, η Θράκη, η αλλοτρίωση, η μνήμη και ο έρωτας, η αλλοτρίωση της σύγχρονης κοινωνίας και στις ανθρώπινες σχέσεις είναι θέματα που επανέρχονται.

«Τα εγκόσμια ποσώς επηρεάζουν / την ερημιά ετούτων των ακτών. / Μεγάλα κενοτάφια έτσι μοιάζουν / μικρών και ξεχασμένων ποιητών».

 

«Ούτε εδώ», 2019, Κάπα εκδοτική, σελ. 66

Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου διαβάζουμε: «Έμπνευση, βιώματα, καθημερινότητα αποτέλεσαν τον πυρήνα των πενήντα τριών ποιημάτων, τα οποία αποδίδουν με τη βοήθεια της ρίμας τον πόνο, τη θλίψη, την απώλεια, τη γενική κρίση, τη χαρά και, κυρίως, τον έρωτα ως κινητήρια δύναμη των πάντων».

Χιούμορ πικρό, καρυωτακισμός, ευαισθησία και ρεαλισμός, αντίθεση της πραγματικότητας με το όνειρο, θαλασσινά που θυμίζουν Καββαδία. Η συλλογή χωρίζεται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη «Ούτε εδώ», η δεύτερη παρένθεση «τώρα στον έρωτα αβρή παρένθεση ανοίγω» και η τρίτη ενότητα «κλείνει η παρένθεση».

 

Πολλά είναι τα θαυμάσια ποιήματα. Ένα δείγμα:

 

ΑΠΟΚΡΙΑ

Εύκολα μεταμφιέζεται η ρουτίνα.

Μια περούκα και μια μάσκα τής αρκούν.

Ξεφαντώνουνε τα ένστικτα εκείνα

που φοβίες μουδιασμένα τα κρατούν.

Όσοι έχουν σαρκοβόρα στο ένα πλάι

προσδοκούνε μιαν μακράν Σαρακοστή.

Χαρταετό ψηλά το όνειρο πετάει

μα η καλούμπα ευτελέστατη κλωστή.

 

Ο Κώστας Καραμανώλης ένας ποιητής λαόσοφος, με αρμονία και ρυθμό, βιώματα και μνήμη ζωντανή. Συνειδητός και συνειδητοποιημένος ανατόμος.

Γιατί, «Αδέξια ζωγράφος η ματαιοπονία».

Σχετικά άρθρα

Θανάσης Μουσόπουλος | 50 χρόνια στα γράμματα και στον πολιτισμό και ο Στέφανος Ιωαννίδης

Θανάσης Μουσόπουλος

Διαμαντής Αξιώτης | ο τετραγωνισμός του λογοτεχνικού κύκλου της Καβάλας

Θανάσης Μουσόπουλος

Αριστοφάνης για μικρά και μεγάλα…παιδιά!! | Της Μαρίας Σκαμπαρδώνη

Μαρία Σκαμπαρδώνη

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X