Sparmatseto
Μουσική

Γυναίκες συνθέτριες κατά την Αναγέννηση | Στοχασμοί

 

Γυναίκες συνθέτριες κατά την Αναγέννηση | Στοχασμοί

 

ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ

Οι γυναίκες συνθετριες στην αναγέννηση ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. Δεν αρκούνται στο να εκτιμώνται από κάποιον άλλο και δη άντρα αλλά αναλαμβάνουν ένα ρόλο ενεργητικό. Αναλαμβάνουν ένα ρόλο γνωστικό με κατανόηση και τελειοποίηση της φύσης. Ασκούνται συγκινησιακά και γνωστικά. Ακολουθούν ΠΡΟΤΥΠΑ ανάπτυξης ώστε να οδηγηθούν στην παραπέρα κατανόηση του προτύπου. Παράλληλα ζουν και μέσα στον ιδεατό-συμπαντικό οίκο. Εισβάλλουν βέβαια στο  νέο χώρο της σκέψης όχι σαν άντρες-υπερβαίνοντας την ηθική-ούτε ως φορείς μιας γυναικείας ηθικής της “παθητικότητας” αλλά ως  γνωστικές και συγκινησιακές υπάρξεις.

 

 

Είναι αξιοσημείωτο ότι το έτος 1486 συντάχθηκε το Malleus Maleficarum από δύο Δομινικανούς μοναχούς-ιεροεξεταστές, τον Χάινριχ Κράμερ (ή Ερρίκο Κραίμερς, Heinrich Kramer) και τον Γιάκομπ Σπρένγκερ (ή Ιάκωβος Σπρέγκερ, Jacob Sprenger), οι οποίοι ισχυρίζονταν μέσα στο βιβλίο ότι είχαν εξουσιοδοτηθεί από τον Πάπα Ιννοκέντιο Η΄ να ασκήσουν διώξεις κατά των μαγισσών σε όλη τη Γερμανία μέσω ενός παπικού διατάγματος της 5ης Δεκεμβρίου 1484. Αυτό όμως το διάταγμα είχε εκδοθεί πριν τη συγγραφή του βιβλίου και πριν γίνουν γνωστές οι σχεδιαζόμενες μέθοδοι τους. Οι Κράμερ και Σπρένγκερ υπέβαλλαν το Malleus Maleficarum  στην Σχολή Θεολογίας του Πανεπιστημίου της Κολωνίας στις 9 Μαΐου 1487, ελπίζοντας ότι θα εγκριθεί. Αντ’ αυτού, ο κλήρος και το Πανεπιστήμιο το καταδίκασαν ως παράνομο και αντιδεοντολογικό. Αποτελεί τον απόλυτο οδηγό για τις δικαστικές αποφάσεις  κατά των μαγισσών όπου σύμφωνα με αυτόν  «…οι γυναίκες κυβερνώνται από το ορμέμφυτο και το συναίσθημα. Το έσχατο μίσος και η ακραία αγάπη εκπορεύονται από την λαγνεία της σάρκας τους, από την έμφυτη ζηλοφθονία τους και διεκδικητικότητα τους. Είναι πιο σαρκικές από τον άντρα, σεξουαλικά αχόρταγες, ματαιόδοξες, διψασμένες για απολαύσεις, ψεύτρες και ξελογιάστρες, και πραγματοποιούν τα σχέδια τους με απάτη. Είναι κατώτερες διανοητικά, δεισιδαίμονες, ευφάνταστες, υποβολιμαίες, απείθαρχες και με φαρμακερή γλώσσα…»  Σύμφωνα με αυτόν τον οδηγό οι γυναίκες διώκονται επί ένα αιώνα από τα μέσα του 16ου αιώνα έως τα μέσα του 17ου αιώνα!!!

 

Απέναντι σε αυτό το τερατούργημα  μιας χαοτικής σκεπτομορφής απαντούν οι γυναίκες συνθέτριες με σκεπτομορφές τάξης και οργάνωσης, αισθήματος και λόγου. Μέσα σε αυτό το εκπτωτικό χαοτικό πνεύμα εκδίδεται το πρώτο βιβλίο που  δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά από  γυναίκα, από την Madalena Casulana, το “Il primo libro di Madrigali”. Υπάρχει ένα αναγεννησιακό πάθος να απελευθερωθεί από προκαταλήψεις και δεσμά της εποχής. Η γυναίκα είναι κάτι παραπάνω από το μύθο της μάγισσας!

 

Το ταξίδι συνεχίζεται…

Σχετικά άρθρα

Ρεσιτάλ Πιάνου Σταύρου Λαπαρίδη στην Ξάνθη

Βασίλειος Μακέδος

Ουμ Καλσούμ, “το αηδόνι της Αραβίας”

Μαρία Σκαμπαρδώνη

“Κόκκινο, γράφουμε”, Γιάννης Παπαϊωάννου- Τσαρούχης

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X