Sparmatseto
Αφιερώματα Πρόσωπα

Mikhail Larionov και Natalia Goncharova | Εισαγωγή στην Ρωσσική Avant-Garde

Ο Mikhail Larionov (3 Ιουνίου 1881 – 10 Μαΐου 1964) γεννήθηκε σε μια παραδοσιακή Ρωσική Ορθόδοξη οικογένεια στο Tiraspol της Ρωσίας. Ο πατέρας του, Fedor Michailovich Larionov, ήταν γιατρός και φαρμακοποιός στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο Tiraspol, και η μητέρα του Aleksandra Fedorovna Petrovskaya ήταν κόρη αγρότη.

Έζησε μια ευτυχισμένη παιδική ηλικία στο Tiraspol, όπου του άρεζε να εξερευνά την πόλη και το καταπράσινο τοπίο με τα απέραντα λιβάδια και τους κήπους του. Καθ ‘όλη τη διάρκεια της ενήλικης ζωής του πάντα επέστρεφε στην επαρχία για να βρει έμπνευση για τη ζωγραφική του.

Η οικογένειά του μετακόμισε στη Μόσχα το 1891, όπου σε ηλικία δώδεκα ετών ξεκίνησε τη δευτεροβάθμια του εκπαίδευσή στο Τεχνικό Γυμνάσιο Voskrensky αποφοιτώντας με δίπλωμα δύο χρόνια αργότερα. Το 1898, συνέχισε να σπουδάζει στη Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της Μόσχας, όπου εργάστηκε υπό την επίβλεψη του δασκάλου Isaac Levitan.

O Mikhail Larionov και η Natalia Goncharova

Στη σχολή τέχνης το 1900 συνάντησε τη συνάδελφο συμμαθήτρια του Natalia Sergeevna Goncharova (21 Ιουνίου 1881 – 17 Οκτωβρίου 1962), η οποία αποδείχθηκε σημαντική επιρροή για τον νεαρό καλλιτέχνη.

Οι δύο μαζί θα διαμορφώσουν μια προσωπική και επαγγελματική συνεργασία που θα διαρκούσε μέχρι το θάνατο της Goncharova το 1962. Όπως θα έλεγε αργότερα η ίδια, «αφ΄ότου εγώ και ο Mikhail συναντηθήκαμε, δεν χωρίσαμε ποτέ». Οι γονείς του ζευγαριού δεν ήταν ικανοποιημένοι με τη σχέση αυτή, αλλά το νεαρό ζευγάρι μετακόμισε σε ένα διαμέρισμα στη Μόσχα, όπου ζούσε και συνεργαζόταν.

Το πρωτοποριακό έργο του Mikhail Larionov βοήθησε να αναδειχθεί η ρωσική πρωτοπορία στις πρώτες δεκαετίες του εικοστού αιώνα. Με έργο βαθιά ριζωμένο σε διαφορετικούς χώρους όπως η λαϊκή τέχνη, οι εικόνες, οι εκτυπώσεις, η σύγχρονη επιστήμη και η οπτική, ο Larionov, μαζί με τη δια βίου συνεργάτη του Natalia Goncharova, ήταν υπεύθυνος για την εισαγωγή όχι μόνο του πρώτου αντικειμενικού στυλ ζωγραφικής στη Ρωσία, αλλά και ένα νέο ξεχωριστά ρωσικό στυλ ζωγραφικής που αποφεύγει τη δυτική επιρροή υπέρ των μοντέλων που βασίζονται στη ρωσική ιστορία και καταβολή.

Natalia Sergeevna Goncharova

Με την εξυπνάδα, την αποφασιστικότητα και την πρώιμη τάση για το εικονοκλάσμα του, ο Larionov προσπάθησε να τραβήξει τη οπισθοδρομημένη Ρωσία που εξακολουθούσε να είναι γεμάτη από τις παραδοσιακές τέχνες και τον μυστικισμό της Ορθόδοξης θρησκείας, στο χώρο της σύγχρονης τέχνης. Όπως ο Kazimir Malevich, χρησιμοποίησε και μετέτρεψε αυτές τις φαινομενικά αφελείς καταβολές, προκειμένου να δημιουργήσει μια νέα και ριζοσπαστική τέχνη για τη Ρωσική δημιουργία.

 

Τα σημαντικότερα επιτεύγματα του είναι:
  • Ο Larionov ήταν ένας σημαντικός συνδετικός κρίκος μεταξύ Ρώσων καλλιτεχνών και μοντέρνας τέχνης στη Γαλλία. Βοήθησε στη διοργάνωση της πρώτης σημαντικής έκθεσης των Γάλλων μετα-ιμπρεσιονιστικών και Fauvist-ών στη Μόσχα, και ως ιδρυτικό μέλος του ομίλου Jack of Diamonds, υποστήριξε έναν συνεχή διάλογο με τις καλλιτεχνικές εξελίξεις στη Δύση.
  • Επιδιώκοντας να εγκαταλείψει τη δυτική επιρροή υπέρ ενός νέου, ξεχωριστού ρωσικού στιλ ζωγραφικής που βασίζεται στην εγγενή τέχνη και τις λαϊκές παραδόσεις, ο Larionov και η σύντροφός του Natalia Goncharova ξεκίνησαν ένα νέο κίνημα που ονομάζεται Neo-Primitivism. Προτιμώντας τα ασυνήθιστα χρώματα, τις ριζοσπαστικές παραμορφώσεις και τα καθημερινά θέματα, οι πίνακες Neo-Primitivist «έβγαζαν» εικόνες και πολύχρωμες στυλιζαρισμένες εκτυπώσεις από ξύλο γνωστές ως lubki. Αυτή η προτίμηση στα ρωσικά προηγούμενα διαφοροποίησαν τον ρωσικό φουτουρισμό από άλλα προπολεμικά avant-garde κινήματα που έβλεπαν την «πρωτόγονη τέχνη» άλλων πολιτισμών.
  • Μέσω της μελέτης του σχετικά με την οπτική και την ιδέα ότι η τέχνη πρέπει να απεικονίζει τις διασταυρώσεις ακτίνων φωτός από αντικείμενα, ο Larionov και η Goncharova δημιούργησαν το πρώτο μη αντικειμενικό στυλ ζωγραφικής στη Ρωσία που ονομάζεται Luchizm (διάφορα μεταφρασμένα στα Αγγλικά ως Rayonism ή Rayism).
Mikhail Larionov
  • Επιδιώκοντας να εκφράσει δυναμισμό και κίνηση, ο Ραϊωνισμός ήταν ένα επιδραστικό υποσύνολο του ρωσικού φουτουρισμού. Συνδύασε την επιστήμη και τη μεταφυσική – την ακτινογραφία και την τέταρτη διάσταση με το θεωρητικό και καλλιτεχνικό του έργο για να δημιουργήσει μια νέα, ξεκάθαρα ρωσική, μοντέρνα τέχνη.
  • Ξεκινώντας με τη δουλειά τους για τους Sereti Diaghilev’s Ballets Russes, ο Larionov και η Goncharova έφεραν μια ξεχωριστή πρωτοποριακή ευαισθησία στα σκηνικά και τα κοστούμια για σημαντικές παραγωγές του μπαλέτου και του θεάτρου. Με αυτόν τον τρόπο, βοήθησαν στην επέκταση της εμβέλειας και της επιρροής του ρωσικού φουτουρισμού.

Σχετικά άρθρα

Από το like στον Πολιτισμό | Του Θανάση Μουσόπουλου

Θανάσης Μουσόπουλος

Ζήσαμε πολλά, πολύ νωρίς στη ζωή μας | Του Κώστα Μπλιάτκα

Γεώργιος Κωστάκης – Ο “ευεργέτης” της Ρωσικής avant-garde

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X