Sparmatseto
Projects Γενικά Projects

Μυθολογικός πλούτος της Θράκης (μέρος ΙΙ)

 

Μυθολογικός πλούτος της Θράκης

 

Μυθολογία της Θράκης

Η Θράκη για τους αρχαίους Έλληνες ήταν ο χώρος από όπου εξορμούσε ο Βορέας και ο πολεμικός θεός Άρης. Ήταν όμως και ο τόπος του Ορφέα και των άλλων μυθικών μουσουργών, του Μουσαίου, του Θάμυρη και του Εύμολπου. Ο πόλεμος και η δημιουργία ξεκινούσαν από τον αχανή χώρο της Θράκης, εξαπλώνοντας στη νότια Ελλάδα τα μυστήρια της ζωής και του θανάτου.

 

 

Ο Βορέας, γιος του Στρυμόνα, όρμησε από τη Θράκη στην Αθήνα, άρπαξε την κόρη του Ερεχθέα Ωρείθυια. Μια σειρά μύθοι βάζουν τη Θράκη στους μύθους της Αθήνας και στην Αργοναυτική εκστρατεία.

Άλλος γιος του Στρυμόνα ήταν ο Ρήσος, βασιλιάς της Θράκης που πήρε μέρος στον Τρωικό πόλεμο, όπου δολοφονείται την πρώτη νύχτα της παραμονής του στο Ίλιο. Έτσι τονίζεται η σχέση της Θράκης με την πανελλήνια εκστρατεία του Τρωικού πολέμου, όπως επίσης τη σχέση της και με την Κύπρο.

Ο Άρης και η γενιά του συνδέονται με τη Θράκη. Ο άγριος θεός του πολέμου και οι απόγονοι του Τηρέα, Λυκούργος και Διομήδης, βασιλιάδες της Θράκης, έμειναν στη μνήμη σκληροί και βάρβαροι.

Βασιλιάς των Βιστόνων ήταν ο γιος του Άρη Διομήδης. Οι Βίστονες κατοικούσαν γύρω από τη Βιστονίδα λίμνη. Ήταν άγριος και πολεμικός λαός, όπως και ο βασιλιάς τους που είχε τέσσερα θηλυκά ανθρωποφάγα άλογα: Πόδαγρος, Λάμπων, Ξάνθος και Δεινός, τα ονόματά τους. Τρέφονταν από τις σάρκες επισκεπτών ή τιμωρημένων υπηκόων. Λέγαν ότι τα άλογα εξαγριώνονταν, επειδή έπιναν νερό από τον Κοσσινίτη ποταμό που χυνόταν στη Βιστονίδα (ο σημερινός Κόσυνθος ποταμός που διέρχεται από την Ξάνθη). Χοντρές αλυσίδες και αρματωμένη φρουρά φύλαγε τα άλογα.

Ο όγδοος άθλος που όρισε ο βασιλιάς Ευρυσθέας στον Ηρακλή ήταν να του φέρει αυτά τα άγρια άλογα του Διομήδη. Ο Ηρακλής, λοιπόν, προετοιμάστηκε, πήρε μαζί του και άλλους εθελοντές ήρωες, ανάμεσά τους το φίλο του Άβδηρο, και όλοι μαζί ήρθαν με πλοίο, πέρασαν το Αιγαίο, πέρασαν τη Θάσο και αγκυροβόλησαν στην απέναντι θρακική ακτή. Ο Ηρακλής τράβηξε στους στάβλους, σκότωσε τους φρουρούς και πήρε τα άλογα. Τα πήγε στην παραλία και ανέθεσε στον Άβδηρο να τα προσέχει. Ο Διομήδης στο μεταξύ, κατάλαβε τι έγινε, μάζεψε τους Βίστονες και όλοι επιτίθενται στον Ηρακλή και τους άνδρες του. Ο Ηρακλής σκοτώνει τον Διομήδη και άλλους και γυρίζει στην παραλία για να φύγουν. Εκεί όμως βρίσκουν τον Άβδηρο κατασπαραγμένο από τα άλογα του Διομήδη. Ο απαρηγόρητος Ηρακλής θάβει τα σπαράγματα του Άβδηρου και ιδρύει την πόλη Άβδηρα, στην οποία όρισε να τελούνται ετήσιοι αγώνες προς τιμήν του. Ο Ηρακλής γυρίζει με τα άλογα στις Μυκήνες και τα παραδίδει στον Ευρυσθέα. Για την τύχη των αλόγων υπάρχουν πολλές εκδοχές, πράγμα που δείχνει και τη μεγάλη διάδοση του σχετικού μύθου, που παρουσιάζεται στην «Άλκηστη» του Ευριπίδη (διδάχθηκε το 438 π.Χ.).

 

Χώρος μουσικής…

Όμως η Θράκη, εκτός από χώρος του θανάτου και της σκληρότητας είναι και ο χώρος της μουσικής και της τρυφερότητας. Ο Ορφέας συμβολίζει την άλλη πλευρά της Θρακικής γης. Η αρμονία γεννιέται, εξάλλου, από τη σχέση των δύο αντίθετων άκρων.
Ο Διόνυσος με τις Μαινάδες από τη Μικρασία φτάνει στη Θράκη, σκοτώνει το Λυκούργο και τον Ορφέα. Τα μυστήρια του Διονύσου ανταγωνίζονται τα Ορφικά μυστήρια. Η έκσταση του Διονύσου και το έμφυτο μέσα στους ανθρώπους θεϊκό στοιχείο των Ορφικών. Η Ορφική ζωή με νηστείες και καθαρμούς ενισχύει την ψυχή και απονεκρώνει το ζωικό.

Με τη Θράκη συνδέεται ο Μουσαίος και ο Θάμυρις, μουσικοί που συνδέονται με τον Ορφέα.

Ο Μουσαίος καλλιεργούσε τη μουσική ως τέχνη αλλά και ως μαγική δύναμη. Ως ποιητής χρησιμοποιούσε το δακτυλικό εξάμετρο, που ο ίδιος είχε επινοήσει. Έχει σχέση με τη Θράκη και την Ελευσίνα, έγραψε ύμνους και χρησμούς, ενώ θεωρείται ιδρυτής των Ελευσίνιων μυστηρίων.

Ο Θάμυρις ήταν ένας φτωχός λαϊκός βάρδος, ραψωδός ή αοιδός. Σε αυλές αρχόντων ή πανηγύρια απάγγελνε ή κιθαρωδούσε. Όμως έγινε τόσο υπερόπτης ώστε κάλεσε τις Μούσες σε αγώνες άσματος. Οι Μούσες βέβαια τον νικούν και τον τυφλώνουν, ενώ του στερούν τη μουσική ικανότητα.

 

mythology2-thrace-sparmatseto (1)

 

Έβρος και Σαμοθράκη

Νιώθω την ανάγκη να φωτίσω ακροθιγώς τη περιοχή του Έβρου και της Σαμοθράκης. Θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε πολλές ώρες για την ωραία και γόνιμη αυτή χώρα. Πλούσια σε προϊστορική, κλασική, μετακλασική, βυζαντινή, νεοελληνική παρουσία.
Ο Έβρος – όπως και ο Νέστος, η Ροδόπη και ο Αίμος, βουνά και ποτάμια της Θράκης, είναι φορείς μυθολογικού πλούτου. Ο Έβρος ήταν πολύ όμορφος νέος, με αποτέλεσμα η μητρυιά του, Δαμασίππη της οικογένειας των Λαπιθών, να αποκτήσει ερωτικό ενδιαφέρον για αυτόν. Ο νεαρός αντιστάθηκε στις προκλήσεις της και έτσι εκείνη τον συκοφάντησε στον Κάσσανδρο. Ο νεαρός τότε για να γλυτώσει τον ατιμωτικό θάνατο από τα χέρια του ίδιου του του πατέρα έπεσε στον ποταμό Ρόμβο, που από τότε ονομάστηκε Έβρος.

Οι Κάβειροι ήταν θεότητες αρχαίας Ελληνικής μυστηριακής λατρείας η οποία πρωτοεμφανίζεται στη Λήμνο, την Ίμβρο, τη Σαμοθράκη και τη Θήβα (ή πιο συγκεκριμένα, αρχικά τουλάχιστον, σε περιοχή της Βοιωτίας λίγο δυτικά της Θήβας) αλλά αργότερα επεκτείνεται και αλλού (Μικρά Ασία, Μακεδονία, Θράκη, υπόλοιπο Αιγαίο). Οι Κάβειροι συχνά, ήδη από την αρχαιότητα, ταυτίζονται και με τους “Μεγάλους Θεούς” των Μυστηρίων της Σαμοθράκης.

Μύθοι της Θράκης πανελλήνιοι που δείχνουν τη δύναμη και την ποικιλία, την αρμονία των αντιθέσεων, στη μεγάλη γη της Θράκης, όπως είχε περάσει στη συνείδηση και στη λατρεία των Πανελλήνων…

 

Μυθολογία της Θράκης

 

Αντί επιλόγου

Θα μου επιτρέψετε να σας διαβάσω κλείνοντας ένα ποίημα από την πρώτη ποιητική μου συλλογή «Ο Ήλιος σκιάδιο» προ σαράντα ετών εκδομένη:

Ένα μικρό θεό έχω στο στήθος μου.
Ένα θεό θρακιώτη ως το κόκαλο.
Αν μεγαλώσει, μπορεί να μοιάσει του Διόνυσου.
Μπορεί και του Δημόκριτου να μοιάσει.
Ας χαίρεται της Σαμοθράκης τις πευκοβελόνες
και του φαρδύπλατου του Νέστου τα τρεχάματα
κι ας γίνει και φιλόσοφος ή φυσικός.
Έρημη φροντίδων να μη μείνει η γη του Ορφέα και της
Ευρυδίκης.

 

Μυθολογία της Θράκης….

Σχετικά άρθρα

H Νέα Γενοκτονία : Πόλεμοι και Μνημεία Πολιτισμού…

Θανάσης Μουσόπουλος

Μινωικός και Μυκηναϊκός πολιτισμός: τα ανάκτορα η πολιτική οργάνωση

Blueprint for progress | Ένα οπτικοακουστικό τεκμήριο από τις συλλογές του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ

Βασίλειος Μακέδος

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X