Sparmatseto
Εικαστικά

Χαρακτική από τις ψηφιακές παρουσιάσεις της Εθνικής Πινακοθήκης

 

Χαρακτική από τις ψηφιακές παρουσιάσεις της Εθνικής Πινακοθήκης

 

Χαρακτική

H θέση της χαρακτικής μέσα στο κανονιστικό πλαίσιο των Καλών Τεχνών δεν έχει πάντα αξιολογηθεί με την εκτίμηση και τον σεβασμό που της αξίζει. Για ορισμένους, η χαρακτική (και σε μικρότερο βαθμό το σχέδιο) έχουν υποβιβαστεί στις παρυφές της Τέχνης ως μια δευτερεύουσα μορφή σε σύγκριση με την ζωγραφική και γλυπτική. Ορισμένοι μάλιστα την απορρίπτουν, κατατάσσοντάς την στον χώρο μιας ειδικής τεχνολογίας που δεν αξίζει να εξεταστεί προσεκτικά.

Διερευνώντας όμως το περιεχόμενο των συλλογών μας αλλά και τον μεγάλο αριθμό εκθέσεων που έχει διοργανώσει η Εθνική Πινακοθήκη αφιερωμένων αποκλειστικά στη χαρακτική το κοινό μας έχει αντιληφθεί πλέον ως προφανές ότι η χαρακτική ήταν (και εξακολουθεί να είναι) ένα αυτόνομο είδος –που δεν υπηρετεί πλέον, όπως παλιά την αναπαραγωγή έργων ζωγραφικής ή γλυπτικής– και που οφείλει να αποτιμάται για τα συγκεκριμένα αποτελέσματα που επιτυγχάνει με όρους αυτονομίας. Θέτοντας στην υπηρεσία της τέχνης του το κυρίαρχο γνώρισμα των γραφικών τεχνών, το σχέδιο, ο χαράκτης γνωρίζει άριστα ότι τα έργα του θα αναδίδουν διαχρονικά μια ισχυρή αίσθηση αμεσότητας που όχι σπάνια απουσιάζει από τη ζωγραφική και τη γλυπτική, πράγμα που δεν συμβαίνει μόνο εξαιτίας της απουσίας χρώματος. Ένας ακόμη παράγων που προσδίδει ένταση είναι η σχετικά μικρή κλίμακα του τυπωμένου χαρτιού, που μας προσκαλεί για την απόκτησή του σε ιδιωτικά περιβάλλοντα. Ο βαθμός οικειότητας που προσφέρει δημιούργησε ένα νέο είδος φιλότεχνου, αυτή του ιδιώτη συλλέκτη, μέσω του οποίου δόθηκε το πρωταρχικό έναυσμα για την άνθιση που πήρε χαρακτική στις χώρες κυρίως της Δυτικής Ευρώπης αλλά τις τελευταίες δεκαετίες και στην Ελλάδα.

 

 

Οι εκτυπώσεις μιας χαραγμένης μήτρας σε χαρτί παράγονται συνήθως σε πολλαπλά ή σε σειρές, επιτρέποντας έτσι στον καλλιτέχνη να πουλά σε χαμηλότερες τιμές από ό,τι η ζωγραφική ή η γλυπτική. Το μοναδικό αυτό χαρακτηριστικό της χαρακτικής να παράγει από μία μήτρα πρωτότυπα έργα τέχνης, επιτρέπει έναν δυνητικά υψηλότερο βαθμό δημοκρατικής προσβασιμότητας της τέχνης και μέσω αυτής μια σαφή αντίληψη της χαρακτικής ως μέσου: Ο καλλιτέχνης μπορεί να επικοινωνεί άμεσα με το κοινό. Δεν εκπλήσσει επομένως το γεγονός ότι δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες (ζωγράφοι και γλύπτες) που έχουν επιδιώξει διαχρονικά την παραγωγή χαρακτικών παράλληλα με το έργο τους σε άλλα μέσα.

 

Περιηγηθείτε ψηφιακά  στη συλλογή χαρακτικών της Εθνικής Πινακοθήκης κάνοντας ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Σχετικά άρθρα

«Ελληνική Μόδα – 100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας» έκθεση στον Ελληνικό Κόσμο

Βασίλειος Μακέδος

Ακαδημαϊσμός και Νεωτερικότητα στην Ελληνική ζωγραφική των αρχών του 20ου αι

La Biennale di Venezia | Έκθεση του Ελληνικού Περιπτέρου

Βασίλειος Μακέδος

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X