Sparmatseto
Πρόσωπα Τέχνες

Ο Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου | Της Μαρίας Σκαμπαρδώνη

Δεν υπάρχει κατά τη γνώμη μου, ωραιότερο γλυπτό στην Ιστορία από τον Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγέλου. Η ζωντάνια στην αποτύπωση της κίνησης, ο ρεαλισμός και η επίτευξη της έκφρασης του φόβου στον βιβλικό ήρωα, καθιστούν τον ίδιο το πρότυπο του Αναγεννησιακού ανθρώπου. Μαζί με την Πιετά, αποτελούν τα  κορυφαία γλυπτά του Μιχαήλ Αγγέλου και μαζί με του Μωυσή τα δύο γλυπτά του που αναπαριστούν δύο κορυφαίες Βιβλικές μορφές.

Ο εντυπωσιακός Δαβίδ βρίσκεται Galleria dell’Accademia της Φλωρεντίας. δημιουργήθηκε ανάμεσα στα έτη 1501-1504 και μέχρι και σήμερα αποτελεί σύμβολο της Δημοκρατίας της Φλωρεντίας, ως ένα σύμβολο αφοβίας ως προς τους εξωτερικούς εχθρούς και κατακτητές . Για αυτό και αρχικά τοποθετήθηκε έξω από Παλάτσο Βέκιο, την έδρα της τοπικής κυβέρνησης της Φλωρεντίας για να αντικατασταθεί από ένα αντίγραφο.

Μιχαήλ Άγγελος (1475-1564)

Ο Βιβλικός ήρωας αποδίδεται γυμνός τη στιγμή που στοχεύει στον γίγαντα Γολιάθ. Το γλυπτό είναι σύμβολο νεανικής ομορφιάς, καθώς και η ίδια η Βιβλική αφήγηση αναφέρει το Δαβίδ ως έναν όμορφο και μικρόσωμο νέο που προκαλεί μάλιστα και την ειρωνεία του Γολιάθ. Ο τεράστιος καλλιτέχνης απέδωσε τόσο ρεαλιστικά τη στιγμή λίγο πριν τη μάχη, καταφέρνοντας να αναδείξει ακόμα και τις φλέβες στο δεξί  χέρι του ήρωα. Ο Δαβίδ παρουσιάζεται αγχωμένος και τρομαγμένος γνωρίζοντας πως θα αναμετρηθεί με ένα γίγαντα, ώστε να τονιστεί η θεία παρέμβαση για την τελική υπερίσχυση του ίδιου. Σε αντίθεση με άλλα αγάλματα που αναπαριστούν το Δαβίδ να θριαμβεύει για τη νίκη του απέναντι στο Γολιάθ (όπως του Ντονατέλλο, του Μπερνίνι και Αντρέα ντελ Βερρόκκιο), ο Μιχαήλ Άγγελος τον παρουσιάζει λίγο πριν τη μεγάλη αναμέτρηση και αφήνει να διαφανεί η αγωνία του για το αποτέλεσμα της μάχης.  Αυτό φανερώνεται στην αποτύπωση των γεννητικών οργάνων της μορφής, αφού αυτά διαστέλλονται σε στιγμές έντασης και φόβου. Εντύπωση είχε προκαλέσει επίσης και το γεγονός πως παρόλο το γλυπτό απεικονίζει μία Βιβλική μορφή δε γίνεται εμφανής η περιτομή, γεγονός που οφείλεται σε μία επιλογή του ίδιου του καλλιτέχνη.

Ο Δαβίδ είναι ένα ανυπέρβλητο γλυπτό, αποδεικνύει περίτρανα πως η δημιουργικότητα και η ευφυία κάποιου μπορούν να μην έχουν όρια, να φτάνουν μέχρι τον ουρανό..

Σχετικά άρθρα

Δημήτριος Βικέλας δημιουργός της θεωρίας και της πράξης (μέρος IV)

Θανάσης Μουσόπουλος

Οι ιδιοτροπίες του Orson Welles | Της Μαρίας Σκαμπαρδώνη

21 Μαρτίου: Η Google γιορτάζει την γέννηση του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ με ένα φοβερό Doodle!

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X