Sparmatseto
Βιβλίο

«H Μαύρη Τουλίπα» του Αλέξανδρου Δουμά

Γιατί υπάρχει και η κλασική λογοτεχνία

 

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση να παρακολουθούμε και να διαβάζουμε τα καινούρια λογοτεχνικά έργα, ελληνικά ή ξένα. Καλό είναι αυτό – δεν αντιλέγω, να στηρίζουμε τις σύγχρονες εκδόσεις. Όμως, η κλασική  λογοτεχνία έχει άλλη χάρη. Διδάσκει απλότητα και ομορφιά. Χωρίς εκζήτηση.

Πρόσφατα απόλαυσα το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά πατέρα «Η μαύρη τουλίπα». Όλο το βιβλίο διακρίνεται για την αμεσότητα και τη χάρη. Η τελευταία φράση του το μέγα δίδαγμα που με συντάραξε – ως επιστέγασμα.

«Υποφέρει κανείς στη ζωή, για να έχει το δικαίωμα να μην πει ποτέ: είμαι πάρα πολύ ευτυχισμένος».

 

Παραθέτω κάποια στοιχεία για το βιβλίο και τον συγγραφέα του.

dumas2-sparmatseto“Η μαύρη τουλίπα”, το μυθιστόρημα του Αλεξάνδρου Δουμά πατρός (1802-1870), πρωτοδημοσιεύτηκε το 1850, λίγα χρόνια μετά τα επίσης διάσημα έργα του “Οι τρεις σωματοφύλακες” και “Ο κόμης  Μοντεχρήστος“. Γιος στρατηγού του Βοναπάρτη κι εγγονός ενός μαρκήσιου και μιας Αϊτινής σκλάβας,  ο πληθωρικός αυτός δημιουργός έζησε μια ζωή γεμάτη περιπέτειες και οικονομικές μεταπτώσεις,
διαπρέποντας στο ιστορικό μυθιστόρημα, μπολιάζοντας το θέατρο με το ιστορικό δράμα και αφήνοντας ενδιαφέροντα κείμενα ταξιδιωτικών εντυπώσεων.

Στον αντίποδα των εκτενών και περίπλοκων συνθέσεων του Δουμά -πολλές από τις οποίες γράφτηκαν  και με τη συνεργασία άλλων αφανών συγγραφέων- “Η μαύρη  Τουλίπα” διεκδικεί ξεχωριστή θέση στο  έργο του. Η πλοκή του βιβλίου εκτυλίσσεται μεταξύ 1672-1675 στην Ολλανδία, την εποχή που ο  θεσμός της μοναρχίας επανήλθε στη χώρα και η εξουσία πέρασε στα χέρια του Γουλιέλμου της Οράγγης, εγγονού του βασιλιά της Αγγλίας Καρόλου του Α’. Ο κεντρικός πρωταγωνιστής,  Ορνήλιος Βαν  Μπέρλε, είναι λάτρης των λουλουδιών, που ενώ βρίσκεται μια ανάσα από τον πολυπόθητο στόχο του  -να δημιουργήσει το σπάνιο είδος της μαύρης τουλίπας και να διακριθεί σε σχετικό διαγωνισμό –  καταδικάζεται άδικα σε θάνατο ως εχθρός του Γουλιέλμου.

Με τον γνωστό αφηγηματικό του οίστρο, ο Δουμάς αφιερώνει τα πρώτα κεφάλαια  του μυθιστορήματος  στην ταραγμένη αυτή περίοδο της Ολλανδίας, όπου ο προκάτοχος του Γουλιέλμου, ο Ζαν ντε Βιτ,  όπως και ο βουλευτής αδελφός του, Κορνέιγ, θανατώνονται από ένα έξαλλο πλήθος, πληρώνοντας  έτσι τις θερμές τους σχέσεις με τον Λουδοβίκο 14ο της Γαλλίας – πρόσωπο μισητό στον ολλανδικό λαό.  Την ίδια εποχή, ο απορροφημένος στις καλλιέργειες του και αδιάφορος για την  πολιτική Κορνήλιος,  που τυχαίνει όμως να είναι βαφτισιμιός του Κορνέιγ ντε Βιτ, θα βρεθεί στο στόχαστρο του γείτονα και  ανταγωνιστή του και μ’ ένα σαθρό κατηγορητήριο θα οδηγηθεί στη φυλακή. Το όνειρό του, ωστόσο,  δεν θα το εγκαταλείψει, εναποθέτοντας τις ελπίδες του για βοήθεια στο πρόσωπο της Ρόζας,  της κόρης  του δεσμοφύλακα του. Οι δύο νέοι θα δουν τη σχέση τους ν’ ανθίζει με τους ρυθμούς που μεγαλώνει  η μαύρη τουλίπα, την οποία φροντίζει στο δωμάτιό της η Ρόζα, τηρώντας πιστά τις οδηγίες του  Κορνήλιου. Ο ανταγωνιστής, όμως, του τελευταίου, καιροφυλακτεί. Και είναι η δύναμη της απελπισίας που θα οπλίσει την κοπέλα για να διαφυλάξει το πολύτιμο λουλούδι, συμβάλλοντας και στην απαλλαγή του αγαπημένου της από τις κατηγορίες που τον βαραίνουν. […]

(Σταυρούλα Παπασπύρου, από κείμενό της στην εφημερίδα “Ελευθεροτυπία” της 10.2.2007)

Alexandre Dumas, 1802-1870 , Γάλλος συγγραφέας. Συγγραφέας μερικών από τα πιο γνωστά ιστορικά μυθιστορήματα: «Ο Κόμης Μοντεχρήστος», «Οι Τρεις  Σωματοφύλακες», «Μετά Είκοσι Έτη» «Ο Υποκόμης της Βραζελόνης» (που  περιλαμβάνει το διάσημο Σιδηρούν Προσωπείο), «Η μαύρη τουλίπα», «Αδελφοί   Κορσικανοί» κ.ά. Το 1830 πήρε ενεργά μέρος στην Επανάσταση του Ιουλίου που  ανέβασε στον θρόνο της Γαλλίας τον Δούκα της Ορλεάνης.

 ________________________________________

Αφορισμοί

  • Όταν υποφέρεις, να κοιτάς τον πόνο καταπρόσωπο. Θα σε παρηγορήσει ο ίδιος, και θα σου μάθει και κάτι.
  • Όλοι για έναν κι ένας για όλους. (οι Τρεις Σωματοφύλακες, που ήταν τέσσερις)
  • Ο άνθρωπος γεννιέται χωρίς δόντια, χωρίς μαλλιά και χωρίς αυταπάτες και έτσι πεθαίνει, χωρίς δόντια, χωρίς μαλλιά και χωρίς αυταπάτες
  • Στον έρωτα, αυτός που αμφιβάλλει, κατηγορεί.
  • Μπορεί κανείς να ξεχνά το Θεό όσο είναι ευτυχισμένος, αλλά όταν η ευτυχία δίνει τη θέση της στη δυστυχία, είναι πάντα στο θεό που πρέπει να επιστρέψουμε.
  • Ο σωστός τρόπος να αντιμετωπίσεις τη συκοφαντία είναι να την περιφρονήσεις. Αν προσπαθήσεις να την αντικρούσεις ή να την διαψεύσεις, θα σε νικήσει.
  • Ο Θεός ψαρεύει τις ψυχές με πετονιά, ο Σατανάς τις ψαρεύει με δίχτυ.

Σχετικά άρθρα

«Κόμπος», της Ζωής Μπόζεμπεργκ | Ένα σύγχρονο μυθιστόρημα

2020 Έτος Αντώνη Σαμαράκη με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του

Το βιβλίο της μάνας γης

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X