Sparmatseto
Πρόσωπα Συνεντεύξεις

Έλενα Γρίβα: ζωγραφίζοντας τα “μελλούμενα”

«Τελικά ο άνθρωπος πλέκει τη μοίρα του ή οι μοίρες υφαίνουν το νήμα της ζωής μας;»

Η τελευταία δουλειά της εικαστικού Έλενας Γρίβα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια φιλοσοφική σπουδή στο παραπάνω ερώτημα. Η ίδια της μας μιλά για τη προσπάθειά της να δώσει απάντηση στο ερώτημα αυτό. Προσπάθεια που από τη δική μας πλευρά, δεν θα μπορούσε παρά να χαρακτηριστεί επιτυχημένη. Και αυτό όχι γιατί καταλήγει σε μια απόλυτη απάντηση αλλά γιατί οδηγεί σε μια σειρά έργων της Έλενας τόσο ιδιαίτερης και δυναμικής που εντυπωσιάζει.

Ο Ελληνικός καφές (το κατακάθι του) αποτελεί τη βασική πρώτη ύλη της σειράς. Αλληλεπιδρώντας πάνω στη ζωγραφική επιφάνεια με άλλα υλικά (κάρβουνο, ακρυλική κόλλα, σκόνες αγιογραφίας) αποδίδει μια ιδιαίτερη υφή και όψη. Παράλληλα η χρήση του Ελληνικού καφέ για την “πρόβλεψη” του μέλλοντος δημιουργεί το ιδεολογικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο η Έλενα Γρίβα θα δομήσει τη φιλοσοφική της αναζήτηση.

Η ανάγνωση των σχηματισμών που δημιουργεί το κατακάθι του καφέ συνδέεται άμεσα με την καθόλα φυσιολογική αγωνία του ανθρώπου  για το μέλλον του και τονίζει το ερώτημα σχετικά με τη δύναμη της μοίρας στον καθορισμό της ζωής μας. Είτε θεωρήσουμε τη μοίρα ως μια υπαρκτή δύναμη που καθορίζει τα ανθρώπινα, είτε ως μια έννοια λίγο πολύ φιλολογική δίχως ουσιαστικό περιεχόμενο τα έργα της Έλενας Γρίβα συνδιαλέγονται με μια σειρά από θέματα που απασχολούν αέναα τον άνθρωπο: υπαρξιακές αγωνίες, ο πόνος του αποχωρισμού και της απώλειας, ο φόβος μπροστά στο άγνωστο και κυρίως μπροστά στο αναπόφευκτο τέλος: τον θάνατο…

Το υπόλειμμα του Ελληνικού καφέ, αποκτά στα χέρια της ζωγράφου διπλή υπόσταση τόσο εργαλειακή όσο και φιλοσοφική: γίνεται πρώτη ύλη δουλειάς αλλά και ευκαιρία φιλοσοφικής εντρύφησης. Πρώτη ύλη που δημιουργεί ζωγραφικά τοπία, φιλοσοφική αναζήτηση που και αυτή χύνεται πάνω στον καμβά και πλουτίζει φόρμες και σύμβολα…

 

Έλενα Γρίβα: Σημείο τομής Έλενα Γρίβα: Σημείο τομής Έλενα Γρίβα: Σημείο τομής

 

Με την ευκαιρία της συμμετοχής της Έλενας Γρίβα στην έκθεση «Τόποι χωρίς αισθήματα» στην Chili Art Gallery (Δημοφώντος 13-15 Θησείο, Αθήνα) με έργα της συγκεκριμένης σειράς  η Έλενα μας μίλησε για όλα αυτά που την απασχολούν τόσο στη ζωγραφική όσο και στη ζωή.

 

Έλενα θεωρώ τα έργα της συγκεκριμένης σειράς, μάλλον φιλοσοφικές πραγματείες επάνω στις μεγάλες αγωνίες της ανθρώπινης ύπαρξης παρά απλά ζωγραφικά έργα. Εσύ πώς τα αντιμετώπισες

Η ζωγραφική μου είχε ανέκαθεν βιωματικό χαρακτήρα και εννοιολογικό περιεχόμενο. Αυτό σημαίνει πως αφορμές δημιουργίας γίνονται διάφορες περιστάσεις που βιώνω ή παρατηρώ και με οδηγούν σε προβληματισμούς και φιλοσοφικές, υπαρξιακές αναζητήσεις και συγκρούσεις με τον εαυτό μου. Η ανάγκη να επικοινωνήσω αυτές τις σκέψεις  φέρνει ως αποτέλεσμα την εικαστική… πραγματεία, θα την έλεγε κανείς, αν θεωρήσουμε κάθε έργο κι έναν τόμο προσωπικών διαλόγων.

Υπήρξε συγκεκριμένη αφορμή για τη δημιουργία της σειράς ή όλη αυτή η αναζήτηση σε απασχολούσε από παλαιότερα

Υπήρξε, δυστυχώς, μια θλιβερή αφορμή. Λέω δυστυχώς, γιατί όλα ξεκίνησαν με το χαμό ενός ανθρώπου που εκτιμούσα ιδιαιτέρως. Το θέμα είναι πως εκ των υστέρων διαπίστωσα πως τα συμβάντα ταίριαζαν απόλυτα με τα στοιχεία που μου είχε διαβάσει για την πλάκα, στον “ντελβέ”, στο κατακάθι, δηλαδή, του ελληνικού καφέ, μια γυναίκα που ελάχιστα γνώριζα. Όταν επαληθεύτηκαν και τα τέσσερα στοιχεία που μου έδωσε, αλλά και νωρίτερα, μπήκα σε μια διαδικασία πολλαπλών σκέψεων, αντιφάσεων και προβληματισμών. Τι ανοησίες είναι αυτές με τις οποίες ασχολούμαι; έλεγα τη μια. Πως έδωσα εγώ το φλιτζάνι (η αλήθεια είναι πως δεν το συνηθίζω) και τώρα ανησυχώ για κάτι που δεν ορίζω; Έχει κάποιο νόημα να γυρεύουμε να δούμε τα μελλούμενα; Πόσο δύσκολη μπορεί να γίνει η ζωή μας αν, τελικά, υποψιαζόμαστε την συνέχεια; Μήπως, λοιπόν, η ανθρώπινη ύπαρξη πολύ σοφά πορεύεται χωρίς να γνωρίζει το αύριο; Και το πεπρωμένο, φυγείν αδύνατον ή είναι κάπως αλλιώς;

Στα έργα σου ανιχνεύεται άμεσα η αγωνία μπροστά σε ένα μέλλον άγνωστο ή να το πω διαφορετικά, η αγωνία κατά πόσο αυτό το μέλλον μπορεί να οριοθετηθεί και να καθορισθεί από εμάς. Προσωπικά τι πιστεύεις; Μπορούμε να φτιάξουμε το μέλλον μας σύμφωνα με τις προτιμήσεις μας;

Εδώ, λοιπόν, έρχομαι και καταλήγω στο ίδιο συμπέρασμα, που συχνά βγάζω όταν κάνω εσωτερικό μονόλογο. Η φύση μας ξέρει καλύτερα. Είμαστε φτιαγμένοι να κυνηγούμε το άγνωστο αύριο με όλο μας το είναι. Αν το γνωρίζουμε, ή έστω το υποψιαζόμαστε,  καταστρέφουμε το παρόν. Και το παρόν είναι η ζωή. Συνεπώς ο αδαής είναι κι ευτυχής.

Η ανάγνωση των έργων σου δίνει την ίδια απάντηση ή φρόντισες σε αυτό πέρα από τα δικά σου πιστεύω και τις δικές σου αγωνίες να περιλάβεις και αναφορές σε διαφορετικές εκδοχές;

Οι δουλειές αυτής της σειράς είναι περισσότερο ένα παιχνίδι που ασυναίσθητα καταλήγει στην καταγραφή απόψεων και πιστεύω. Θέλησα με έναν δικό μου τρόπο  να αντιδράσω στην απώλεια, να ξορκίσω το κακό που κάποιος μου προείπε. Πίνω τα καφεδάκια μου και κατόπιν  “ρίχνω “ το κατακάθι στην λινάτσα μου με σκοπό να δημιουργήσω δικούς μου κόσμους , να πω αυτά που θέλω , χωρίς να φοβάμαι τις προβλέψεις .

Η επιλογή του Ελληνικού καφέ ως υλικού ζωγραφικής είναι σίγουρα ιδιαίτερη και φορτισμένη με φιλοσοφικές και υπαρξιακές αναφορές. Πώς προέκυψε η συγκεκριμένη επιλογή; Σε δυσκόλεψε στην επεξεργασία; Θεωρείς ότι η φιλοσοφική παράμετρος υπερισχύει της υλικής του χρήσης στη ζωγραφική;  

Δε μπορώ να πω πως δυσκολεύτηκα ιδιαίτερα με το υλικό. Μετά από κάποιους πειραματισμούς, κατάφερα να πετύχω την απόδοση της εικόνας του ντελβε πάνω στο ύφασμα. Από εκεί και πέρα όλα ήταν… παιχνίδι με τη μοίρα! Κάθε έργο περιέχει μια διαφορετική ιδέα, αλλά όλα έχουν σαν κοινό παρονομαστή το στοιχείο του πεπρωμένου, που αποδίδεται με την χρήση του καφέ. Οπότε, όπως καταλαβαίνεις,  το συγκεκριμένο υλικό εξυπηρετεί απόλυτα εννοιολογικές και φιλοσοφικές επιδιώξεις  που το απομακρύνουν από την υλική και χρηστική του υπόσταση και το μετατρέπουν σε εργαλείο διαλογισμού.

Έλενα σε ευχαριστώ πολύ

 

Σύντομο βιογραφικό της Έλενας Γρίβα

elena-griva-foto-sparmatseto
Η Έλενα Γρίβα

Η Γρίβα Ελένη κατάγεται από το Δοξάτο  Δράμας, όπου μεγάλωσε και ζει ακόμη. Είναι πτυχιούχος της Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ., ενώ το 2013 αποφοίτησε με άριστα από το τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Μαθήτευσε στο εργαστήρι του Γ. Ζιώγα, με κατεύθυνση την ζωγραφική.

Είναι μητέρα τριών παιδιών και εργάζεται ως εικαστικός καλλιτέχνης και εκπαιδευτικός. Ασχολείται επαγγελματικά μεταξύ άλλων και με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων.

Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα (Biennale 2009), στην Δράμα (6 Μονόλογοι 2016) και στο Lecce της Ιταλίας.

Πρώτη ατομική έκθεση, Σεπτεμβρίος 2014, Δράμα (αίθουσα Μελίνα, Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας), Γκαλερί Myro Θεσσαλονίκη, Σεπτέμβριος 2017, Hayatt Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 2018, Δραμοινογνωσία, Μάρτιος 2018 (Κτήμα Οινογένεσις), Ύδραμα, Αύγουστος 2018 και Εκθεσιακός Χώρος Ελευθερία, Δράμα, Δεκέμβριος 2018.

Σημείο τομής (έργα με ελληνικό καφέ, σκόνες αγιογραφίας, ακρυλική κόλλα και κάρβουνο)

Η σειρά των έργων αυτών χαρακτηρίζεται από την χρήση του ελληνικού καφέ που αξιοποιείται τόσο ως υλικό όσο και ως εννοιολογικό εργαλείο. Είναι το αποτέλεσμα μιας προσωπικής εμπειρίας, που αποτέλεσε και πηγή έμπνευσης.

 Η «πρόβλεψη» στο φλυτζάνι του θανάτου ενός πολύ αγαπημένου προσώπου, γέννησε προβληματισμούς και σκέψεις σχετικά με την γνώση του πεπρωμένου και την προαιώνια αγωνία του ανθρώπου να γνωρίζει τα μελλούμενα.

«Τελικά ο άνθρωπος πλέκει την μοίρα του ή οι μοίρες υφαίνουν τα νήματα της ζωής μας;»

“Πορευόμαστε σε τόπους άγνωστους και άδειους και πλέκουμε δρόμους με ή χωρίς συναισθήματα”

 

 

 

07Μαρ8:00 μ.μ.Τόποι χωρίς αισθήματα | Εικαστική έκθεση8:00 μ.μ. 13 - 15 Δημόφωντος ΕτικέτεςΕικαστικά,Έκθεση

Σχετικά άρθρα

Για τον Θανάση Μουσόπουλο

Έφη Ζάνη

CHRISTIE’S: δημοπρασία έργων της συλλογής του George Michael

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Οι παράξενες συνήθειες των διασήμων της τέχνης | εσείς το ξέρατε αυτό?

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X