Sparmatseto
Πρόσωπα Συνεντεύξεις

Δημοσθένης Σωτηρούδης: Περιγράφοντας τον αρχέγονο κύκλο της ζωής

Έχοντας πίσω του μια καλλιτεχνική πορεία μεγαλύτερη του μισού αιώνα, ο Δημοσθένης Σωτηρούδης συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους εν ζωή Έλληνες γλύπτες. Ασχολούμενος τα τελευταία χρόνια και με τη ζωγραφική έχει να επιδείξει ένα έργο πρωτότυπο και ιδιόμορφο αλλά και θεμελιακά σύγχρονο και “νεανικό”.  Η συζήτηση μαζί του αποδείχθηκε απολαυστική μιας και στον Δημοσθένη η γνώση και το ένστικτο είναι αρμονικά δεμένα μεταξύ τους…

 

sotiroudis4-sparmatseto (1)

 

Δημοσθένης Σωτηρούδης. Τελικά γλύπτης ή ζωγράφος;

Μια πρώτη απάντηση στο ερώτημα είναι και τα δύο. Επειδή όμως το ζωγραφικό μου έργο πηγάζει από τη γλυπτική μου, η οποία για να δημιουργηθεί, απαιτήθηκε μια χρονική πορεία μεγαλύτερη των πενήντα ετών, σε ένα περιβάλλον αφιλόξενο για τη γλυπτική δημιουργία, με πολύ κόπο και τεράστια υπομονή, θα έλεγα ανεπιφύλακτα ότι είμαι γλύπτης. Δεν υποτιμώ ωστόσο τη ζωγραφική μου, καθώς αντλεί το εικαστικό και τη θεματολογία από τη γλυπτική μου. Πιστεύω ότι με τη ζωγραφική δημιουργία ολοκληρώνω την εικαστική μου γλώσσα, βοηθώντας να κατανοηθεί καλύτερα το έργο μου στο σύνολό του.

Μίλησέ μας λίγο παραπάνω για την γλυπτική – ζωγραφική σου. Τις σειρές με τις οποίες έχεις ασχοληθεί στη διάρκεια της καλλιτεχνικής σου πορείας. Είναι αντίστοιχες σε ζωγραφική και γλυπτική;

Στην πλαστική μου ακολούθησα δύο παράλληλες τάσεις ή συστήματα μορφών που εξελίσσονται και μεταξύ τους, αντίστοιχα και στη ζωγραφική μου. Η τάση του σταθερού όγκου αντλείται από την αρχαϊκή παράδοση με τις γεροδεμένες, πληθωρικές καμπύλες. Από την άλλη η μορφοποίηση του ρυθμού και της κίνησης, η σχηματοποίηση μιας λιτής και διάτρητης γεωμετρίας. Η γυναίκα, κυρίαρχο μοτίβο και στις δύο, με σπάνια την παρουσία του άντρα.

Με τη ζωγραφική ασχολείσαι εντατικά τα τελευταία χρόνια. Πώς προέκυψε; Η ζωγραφική ήταν παλιά σου γνώριμη ή η πορεία από τη γλυπτική στη  ζωγραφική ήταν για σένα επίπονη και δύσκολη;

Με τη ζωγραφική ασχολούμαι την τελευταία πενταετία. Η προετοιμασία και οι μελέτες σίγουρα  ήταν χρονοβόρες, όχι όμως επίπονες και δύσκολες , αντίθετα θα έλεγα ότι η όλη διαδικασία μου έδωσε πολύ χαρά, μια και το ζωγραφικό έργο για να ολοκληρωθεί δεν απαιτεί τον τεράστιο χρόνο, του γλυπτού έργου. Καθώς η  ζωγραφική πηγάζει από τη γλυπτική μου, δανείζεται όλα τα προτερήματά της. Το εικαστικό αποτύπωμα, τη θεματολογία, τα μοτίβα και τα μηνύματα που απελευθερώνουν τα έργα.

Στα έργα σου η γυναικεία μορφή κυριαρχεί. Προσωπικά, αντιλαμβάνομαι τη γυναίκα στο έργο σου ως ένα σύμβολο. Ισχύει κάτι τέτοιο; Εσύ πώς την αντιμετωπίζεις;

Οι μορφές ανήκουν θεματικά στον αρχέγονο κύκλο της ζωής. Οι συμπαγείς όγκοι με τις πληθωρικές καμπύλες, μας παραπέμπουν στην παλιά μαγεία της γονιμότητας, έτσι όπως εξελίσσεται και αναπλάθεται μέσα στους αιώνες. Η ιερότητα και η λατρεία του γυναικείου σώματος, μοιάζουν να δοξάζονται με τον πιο συναρπαστικό τρόπο. Οι μοναχικές μορφές, τα συμπλέγματα των οικογενειών, τα ερωτικά συμπλέγματα με τα σφιχταγκαλιασμένα σώματα των εραστών, δεν είναι παρά ένας ύμνος στο μεγαλείο του έρωτα. Το πρόβλημα της επιβίωσης του ανθρώπου, το ερωτικό και το ιερό είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Η γήινη υπόσταση και η μοίρα του ανθρώπου, η  πορεία προς το θάνατο, η αθανασία της ψυχής, το φως και η σκιά, η χαρά και ο πόνος της ζωής, η πνευματική και η ψυχική ανάταση είναι καταστάσεις που ανιχνεύονται στο έργο μου.

 

Αντιλαμβάνομαι τα έργα σου ως μια διαρκή μάχη παραστατικότητας και αφαίρεσης. Άλλοτε επικρατεί η μια και άλλοτε η άλλη. Για τον Δημοσθένη υπάρχει νικητής στη μάχη αυτή; Προσωπικά εσύ, ως καλλιτέχνης, τείνεις περισσότερο προς τη μια κατεύθυνση ή σε απασχολούν εξίσου και οι δύο;

Τα δύο ιδιώματα, που το ένα μοιάζει να αναιρεί το άλλο, ή όπως το θέσατε «η διαρκής μάχη παραστατικότητας και αφαίρεσης»,θα μπορούσε να απαντηθεί ως κάτι νόμιμο και αισθητικά αποδεκτό. Τα δύο συστήματα συμβιώνουν παράλληλα. Αυτό  άλλωστε επιβεβαιώνει και η θεωρητική θέση από τις αρχές του 20ου  αιώνα. Η περιοχή της γλυπτικής διευρύνεται σε δύο συγχρονικές τάσεις, Δηλαδή η συνύπαρξη του «κλασικισμού» και του «ρομαντισμού», που κατά τον  Friedrich Schleger, είναι αυτές οι ίδιες οι αντιθέσεις της σύλληψης.

Υπήρξαν στιγμές ή περίοδοι στη ζωή σου που θα τις χαρακτήριζες καθοριστικές για την τέχνη σου. Στιγμές που επηρέασαν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, το εικαστικό σου αποτύπωμα;

Η πιο καθοριστική περίοδος της ζωής μου ήταν όταν, κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Στουτγάρδης,  δημιούργησα τα πρώτα έργα με το δικό μου εικαστικό αποτύπωμα. Αυτό με βοήθησε να απελευθερωθώ από την πίεση και το άγχος, που έχει κάθε νέος καλλιτέχνης, όταν ψάχνει να βρει το προσωπικό του στίγμα. Απελευθερωμένος πια, στράφηκα στις αναζητήσεις για τη θεματολογία που θα ακολουθούσα. Δρομολόγησα τις δημιουργίες μου χαράζοντας τις παράλληλες τάσεις, που τελικά ακολούθησα, με τα γνωστά αποτελέσματα.

sotiroudis8-sparmatseto (1)

Ένα Σύντομο βιογραφικό του Δημοσθένη Σωτηρούδη

Ο Δημοσθένης Σωτηρούδης, γεννημένος στα Πετρωτά Έβρου, ζει και δημιουργεί στην Καβάλα. Σπούδασε στην Ελευθέρα Σχολή Καλών Τεχνών και στην Κρατική Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών στη Στουτγάρδη και μετά από ένα ταξίδι αναζήτησης στις ΗΠΑ, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Καβάλα το 1975. Έχει εργασθεί ως μουσειακός γλύπτης για την Αρχαιολογική Υπηρεσία και έβαλε τη σφραγίδα του για το στήσιμο πολλών εκθέσεων μουσείων τις τελευταίες δεκαετίες με πιο πρόσφατο το αρχαιολογικό μουσείο της Θάσου.

Στη γλυπτική έχει δημιουργήσει ένα προσωπικό, αναγνωρίσιμο ύφος έκφρασης με επίκεντρο το ανθρώπινο σώμα. Υλικά του η χυτή πέτρα και το μέταλλο που μετουσιώνονται σε ρευστές αλλά στιβαρές μορφές με υπαρξιακή ένταση. Ομοίως και στην πιο πρόσφατη, ενασχόληση του με τη ζωγραφική επιχειρεί  να κωδικοποιήσει και να προβάλει τις ίδιες αρχές μεταφρασμένες στη ζωγραφική αυτή τη φορά  γλώσσα.

Οι δημιουργίες του έχουν εκτεθεί σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από τις 43 ατομικές εκθέσεις του ενδεικτικά αναφέρουμε: Παιδαγωγική Ακαδημία του Ρόιτλινγκεν, Πανεπιστήμιο Γέιλ, Γκαλερί Ζυγός, Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Κατσίγρα Λάρισας, Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από τον από τον ιστότοπο του Δημοσθένη Σωτηρούδη ΕΔΩ

Σχετικά άρθρα

Στέφανος Ιωαννίδης, ο δημιουργός της μεταπολεμικής Ξάνθης

Θανάσης Μουσόπουλος

Τι και γιατί χρωστάμε στον Andy Warhol.

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

CHRISTIE’S: δημοπρασία έργων της συλλογής του George Michael

Αντώνιος Βαρβατσούλιας

Ο ιστότοπος sparmatseto.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Περισσότερα

X